Exposietempo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Exposietempo

hallo,

ik heb een vraagje voor natuurkunde moet ik de volgene opdracht doen: bereken de exposietempo. nu weet ik hier geen enkele formule van en begrijp de opdracht dan ook niet. de gegeven die ik heb zijn:

3,1*10^-9 C/s

In een ruimte van 2,27*10^-4 kg lucht

verder staat er vermeldt dat R= 2,58*10^-4 C/kg

kan iemand mij helpen???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Exposietempo

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Exposietempo

Begin bij de definitie van exposie: de exposie is gedefinieerd als de hoeveelheid lading, die per massa-eenheid lucht wordt vrijgemaakt.

Geef even de betekenis van je symb(o)ol(en) en de letterlijke opgave meteen ook.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Exposietempo

de gevonden verzadigingsstroom is 3,1 x10^-9 Ampere,

ampere is gedefinieerd als de hoeveelheid landing (in Coulumb) die per seconde door de strromdraad loopt, dus heb je ook

3,1 x10^-9 C/s coulumb per seconde.

opgave, tussen de condensatorplaten bevindt zich 2,27 x10^-4 kilogram lucht. Bereken nu het exposietempo van het rontgenapparaat.

Verder staat er nog in de tekst. dat de eenheid van exosie rontgen is afgekort als R. uitgedrukt in de SI-eenheden coulumb © voor lading en kilogram (kg) voor massa is de waarde van de rontgen op te geven als 1 R = 2,58 x10^-4 C/kg. het aantal rontgen dat per seconde uit de rontgenbius komt noemen we het exposietempo

opgave 2, een exposie van 1 C/kg komt overeen met een equivalente dosis van 40 Sivert. bereken hoe lang het rontgenapparaat in dit experiment moet worden ingeschakeld om een equivalente dosis te geven die vergelijkbaar is met de equivalente dosis van 1 microSivert bij het maken van een rontgenfoto van een gebroken been.

hopelijk kom je hier iets mee verder

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Exposietempo

dus, met de eenheid van stroomsterkte
\(\frac{C}{s}\)
en de eenheid van massa
\(kg \)
moet er nu een exposietempo X met de eenheid
\(\frac{C}{kg \cdot s} \)
worden bepaald.

welke algebraïsche bewerking moet je uitvoeren met
\(\frac{C}{s}\)
en
\(kg \)
om op
\(\frac{C}{kg \cdot s} \)
uit te komen?

Dus welke algebraïsche bewerking moet je uitvoeren met 3,1·10-9 en 2,27·10-4 om op je exposietempo te komen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Exposietempo

moet je dan gewoon 3,1·10-9 : (delen door) 2,27·10-4 voor de exposietempo??
Ja, dat blijkt uit de eenhedenvergelijking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Exposietempo

Sorry, knopje verkeerd, :) jouw vraag zitten bewerken ipv quoten.

toch duidelijk zo?
moet je dan gewoon 3,1·10-9 : (delen door) 2,27·10-4 voor de exposietempo??
Ja, dat blijkt uit de eenhedenvergelijking
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer