Een piepend geluid identificeren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Een piepend geluid identificeren

Hallo!

Hier een vraag van een totale technische leek. Ik hoop dat ik het bij het juiste forum probeer.

Wij, mijn buren en ik, hebben enige last van een zeer indringend en piepend geluid in onze buurt, waarvan we de herkomst niet kunnen vinden.

Ik hoop dat als ik het geluid zo goed mogelijk beschrijf, hier iemand is die een mogelijke bron kan identificeren.

Het is een hoog, zeer indringend geluid, dat soms hard, soms wat zachter is, en meestal heel lang duurt. Ik weet het, niet bepaald een exacte beschrijving, maar dat is juist een kenmerk van het geluid, het laat zich moeilijk beschrijven. Het lijkt alomtegenwoordig, gaat dwars door muren en ramen heen, en lijkt geen richting te hebben. Het kan dertig seconden duren, maar soms ook een half uur. Dan weer is het uren achter elkaar stil ... of niet.



We wonen in een oude volkswijk in Amsterdam, veel gehorige huizen, restaurants, winkels, bedrijfspanden, etc.

Wanneer het geluid op zijn hardst is, is het buiten op straat goed te horen, je kan twintig meter naar links of naar rechts lopen, en het blijft hetzelfde. Tenminste, het wordt wel harder of zachter, maar dat kan ook komen omdat het geluid zelf harder of zachter wordt, en niet perse omdat je van de bron af, of naar de bron toe loopt.

We horen het voornamelijk in de winter, wat doet vermoeden dat het met een verwarming te maken heeft.

Oh ja, het doet mij het meest denken aan de piep toon die je vroeger hoorde als je tv op testbeeld stond. Maar dan met wisselend volume.

Tenslotte is er nog een eigenschap die het beschrijven waard is. Namelijk, het kondigt als het ware aan wanneer het een tijdje stil zal zijn. Normaal gesproken kan het geluid even zachter worden en wegvallen, dan kan het een korte periode stil zijn, maar je weet dat het snel weer zal beginnen. Alleen als het in een paar seconden sterk in volume toeneemt, en dan abrupt stopt, weet je dat de periode van stilte langer zal duren. Vergelijkbaar met een waterleiding met snel stromend water. Als je de kraan snel dichtdraait lijkt het geluid ook even harder worden voor het abrupt en definitief stopt.

Nou, beter krijg ik het niet verwoord. Het klinkt misschien als een vaag probleem, maar het kost ons onze nachtrust en onze zenuwen, en beginnen onderhand hevig gefrustreerd te raken.

Wat ik hoop is dat er bij iemand hier een lichtje gaat branden, en zegt, oh, dat is nou typisch iets wat een generator x, of een warmte-installatie y kan doen. Hopelijk kunnen we daardoor wat mogelijkheden schrappen, en komen we een stukje dichterbij het vinden van de bron.

Mijn hartelijke dank voor uw tijd!



Rob

ps: is er misschien een meet-apparaat dat we hiervoor zouden kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Een piepend geluid identificeren

Vreemde beschrijving ......

Als het luchtgeluid is dan is het en zeer richtingsgevoelig en neemt sterk af in functie van de afstand. Ook dringt dat niet zomaar overal door, dus de isolatie van ramen naar binnen moet een duidelijk effect geven. Normaal moet je auditief de bron haast kunnen opsporen.

Als het ergens binnen een gebouwtje of omkasting staat straalt heel het gebouwtje of de zwakke punten integraal af, maar dan zou je nog steeds het gebouwtje moeten kunnen lokaliseren.

Als het structuurgeluid is wordt het moeilijker. Je kan je muren beluisteren door een houten blokje tussen je oor en de muur te persen, ander oor dicht, en vergelijken met het luchtgeluid dat je hoort (een Doe Het Zelf manier ter vervanging van een dokters stethoscoop).

Ik ben expert (eigen vakgebied) ter zake, maar kan met deze beschrijving niet weg (je kan natuurlijk beginnen gokken of een miljoen alternatieven opperen, maar wat je daar mee bent is mij ook onduidelijk).

Het denken aan tinnitus of aanverwanten klopt ook niet met je beschrijving. Wat ik wel vaak merk is dat mensen geen exacte beschrijving geven of kunnen geven van hun reële waarnemingen (dit is niet als verwijt of degenererend bedoeld).

Op basis van deze beschrijving zou ik niet weten hoe dit te meten. Je zou kunnen denken aan richtingsgevoelige microfoons, intensiteitsmetingen (die ook richtingsgevoelig zijn), maar normaal moet jij met je gehoor ook reeds richting kunnen vinden.

Dit zijn veel woorden om te zeggen: "ik weet het niet". Die betekenen alleen iets omdat ik reeds vele honderden, als het geen duizenden metingen (over >>30 jaar) gedaan heb.

Is dat vaak genoeg om hier bijvoorbeeld de milieudienst van de gemeente bij te betrekken? Vele gemeenten hebben mensen die thuis zijn in geluid in functie van handhaving en regelgeving. Je kan best minstens enig idee hebben waar dit geluid vandaan komt.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Een piepend geluid identificeren

Tussen haakjes, het opsporen van zo'n bron hoort tot akoestiek, ongeacht of het probleem elektrotechnisch of iets anders is.

Eens gevonden kan het probleem elektrotechnisch maar evengoed iets anders kunnen zijn.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Een piepend geluid identificeren

Als dit echt een zwaar probleem is en je wil professionele hulp.

Hier heb ik eens een post gemaakt waar je eventueel terecht kan:

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4163#4163
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een piepend geluid identificeren

Dit onderwerp past beter onder akoestiek en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Een piepend geluid identificeren

Ik weet niet wat het is, maar ik denk dat je het nog iets verder kunt onderzoeken.
Het lijkt alomtegenwoordig, gaat dwars door muren en ramen heen, en lijkt geen richting te hebben.
Een simpele test: helpen oordopjes tegen het geluid?
een zeer indringend en piepend geluid in onze buurt, waarvan we de herkomst niet kunnen vinden.
Hoe groot is die buurt? Neem de fiets en onderzoek vanaf welke afstand het geluid niet meer te horen is.
het doet mij het meest denken aan de piep toon die je vroeger hoorde als je tv op testbeeld stond.
Kinderen hoorden de tv-piep, ouderen niet, omdat de gevoeligheid voor hoge tonen afneemt met de leeftijd. Vraag daarom een kind in de buurt om de bron van het geluid te lokaliseren.
is er misschien een meet-apparaat dat we hiervoor zouden kunnen gebruiken?
Probeer het geluid op te nemen en af te spelen met een eenvoudige geluidsrecorder.

Berichten: 7

Re: Een piepend geluid identificeren

Allen hartelijk dank voor uw hulp.

Meneer Desart, u heeft natuurlijk helemaal gelijk dat als het geluid vanuit een punt komt, het volume moet afnemen hoe verder je ervan af staat. Dit is ook wel het geval, op twee huizeblokken afstand is het niet of nauwelijks meer te horen. In een bepaalde straat is het op zijn hardst, dus in die zin kan ik het wel lokaliseren.

Maar als het gaat om welk pand het precies vandaan komt, dan wordt het moeilijk, omdat het geluid fluctueert in volume. En dat werkt zeer desorienterend. Misschien ook door weerkaatsing.

Ik was niet helemaal precies in mijn beschrijving, toen ik zei dat het overal dwars doorheen gaat. Er is inderdaad een licht verschil in volume als ik het raam open doe. Ook oordopjes helpen om het geluid te dempen.

Ik heb nu overal in de buurt briefjes in brievenbussen gedaan, met de vraag of iemand iets van de herkomst weet, maar tot nu toe is de respons teleurstellend. Ik zou ook nog overal kunnen gaan aanbellen, maar dat bewaar liever als ik helemaal geen opties meer heb.

Ik denk dat ik uw suggestie volg en met de milieudienst ga bellen. Wellicht kunnen zij me verder helpen.

Het advies van jkien "Probeer het geluid op te nemen en af te spelen met een eenvoudige geluidsrecorder." vind ik ook een goeie. Een vriend raadde me dat ook al aan. Hij zegt dan met bepaalde software vast te kunnen stellen welke geluidsfrequentie het is. Dit helpt misschien ook met het vinden een oplossing.

nogmaals erg bedankt,

Rob

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Een piepend geluid identificeren

Ik denk dat ik uw suggestie volg en met de milieudienst ga bellen. Wellicht kunnen zij me verder helpen.
Gewoon kort:

Als ik jou was zou ik een afspraak maken of er rechtstreeks naar toe gaan.

Het gaat hier in wezen niet om liefdadigheid van hun kant, maar zij (de gemeente) zijn wettelijk verantwoordelijk voor handhaving.

Als hier dus normen overschreden worden, als particulier geregeld door het APV (Algemene Plaatselijke Verordening = gemeentelijke reglementering) ..., en als commerciële toepassing door zeer strenge wet- en regelgeving, is het aan hen de veroorzakers op hun plichten te wijzen, eventueel aan te houden.

En in zover ik hier lees praten we wel degelijk over dingen die waard zijn bekeken te worden.

Inzake particulieren zijn dergelijke dingen vaak vaag beschreven en voor interpretatie vatbaar (geluidsoverlast is een subjectief begrip), voor commerciële of industriële toepassingen zijn er duidelijke meet en rekenvoorschriften.

Bij officiële klachten zal men (overheid, rechters, ....) vaak teruggrijpen naar de officiële regelgeving om zo het begrip geluidsoverlast beter te objectiveren en quantificeren.

Het is echt niet zo dat je als klager zelf akoesticus moet worden om een probleem aan te kaarten. Je moet alleen kunnen duidelijk maken dat er een probleem is dat als overlast kan bestempeld worden. Vaak is persoonlijk contact véél effectiever dan een telefoontje (geluidsoverlast is een zéér veel voorkomend verschijnsel en niet elke ambtenaar werkt even graag).

Dat kan beginnen vanaf vriendelijke gesprekken (beste methode), maar uiteindelijk gaan tot meldingen via aangetekende brieven. Een terechte klacht MOET bekeken worden.

De lastigste dingen zijn echter inderdaad van die onvoorspelbare dingen inzake niveau, tijd, enz ... Ook dat kan onderzocht worden maar zijn vaak dure dingen.

Is een beetje als een auto die wel normaal doet bij nazicht in de garage, maar zo af en toe vreemde kuren vertoont.
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Een piepend geluid identificeren

Misschien is de bron zo een kattenverjaagapparaat dat tegenwoordig voor weinig geld verkrijgbaar is. Ik moest terugdenken aan dit topic omdat er in een tuin van mijn huizenblok al een week lang een kattenverjager continu staat te piepen, hoorbaar zodra ik op het balkon sta. De kattenverjager is een klein kastje dat vermoedelijk in de normale kattenstand ultrasoon piept (voor mensen onhoorbaar), maar dat door deze buren al dan niet bewust is omgeschakeld naar een soort mosquito-stand waarin hij zelfs voor 50-plussers hoorbaar piept. De richting waar het geluid vandaan komt is op het gehoor met enige moeite toch wel te bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Een piepend geluid identificeren

Dag Rob,

Ik heb een dergelijk probleem gehad, en daar bleek het een (automatische) afsluiter van de stadsverwarming te zijn. Het geluid zette zich door de stalen pijpen een paar huizen verder door. In mijn geval startte het overigens met een lage bromtoon, die steeds hoger werd naarmate de afsluiter verder dicht ging. Soms was er weer warmte nodig en dan ging het akoekstisch feest weer opnieuw van start, en vaker sloot de afsluiter en werd het (even) stil.

Dus heb je stadsverwarming of blokverwarming, dan zou je daar eens naar kunnen kijken.

Berichten: 22

Re: Een piepend geluid identificeren


Reageer