Glastransitietemperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Glastransitietemperatuur

Na het net een beetje door te pluizen, heb ik toch nog geen helder beeld van het mechanisme op micro-schaal dat de glastransitie veroorzaakt. Ik vond wel al dingen als:
The transition temperature Tg in silicates is related to the energy required to break and re-form covalent bonds in an amorphous (or random network) lattice of covalent bonds.


Maar ik zoek een algemener mechanisme. Heeft thermodynamica (faseovergang?) er iets mee te maken, of kan ik het puur op microstructuurgebied verklaren?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Glastransitietemperatuur

Je stelt moeilijke vragen ;-)

Zowel over het exacte mechanisme als over de vraag of het een (tweede orde) faseovergang betreft zijn de experts nog niet helemaal uit.

Wat betreft dat laatste: De glasovergang heeft kenmerken van een tweede orde faseovergang maar mist ook bepaalde kenmerken. Zo is de ligging van Tg afhankelijk van de koelsnelheid.

De tekst die je aanhaalt komt uit een bron die mij niet voor de hand ligt. Ik heb even vluchtig naar dat manuscript gekeken, maar het komt erg warrig op me over.

In ieder geval, zelfs de bewering correct zou zijn voor silicaten: in algemene zin heeft de glasovergang niets te maken met verbreken of vormen van covalente bindingen, maar met Van der Waals-interacties, die bij een bepaalde temperatuur zorgen voor een sterke afname van de mobiliteit van de betrokken moleculen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Glastransitietemperatuur

Bedankt, Marko!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer