[Raadsel] Dr. Rillemans

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

[Raadsel] Dr. Rillemans

'Er zitten nog 3 patienten in de wachtkamer' zei dokter Bertus Rillemans tegen zijn assistente. In een lollige bui voegde hij daar aan toe:'Het produkt van hun leeftijden is 2450 en de som ervan is twee maal jouw leeftijd. Weet jij nu hoe oud ze zijn?'

Zijn assistente, die een grapje op zijn tijd wel wist te waarderen, zei na een tijdje te hebben nagedacht:'Nee, dat weet ik niet'.

'Dan vertel ik je nog wat', zei Bertus, 'Toen ik net in de wachtkamer was, was ik niet de oudste van de vier'.

'Nu weet ik het wel', zei de assistente.

Hoe oud is dokter Rillemans?????



Have fun...

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: [Raadsel] Dr. Rillemans

ontbreekt er geen gegeven met betrekking op de leeftijd van dokter rillemans??
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: [Raadsel] Dr. Rillemans

P1 x P2 x P3 = 2450

P1 + P2 + P3 = 2 x ASS

A > DBR | B > DBR | C > DBR

aangezien leeftijden altijd gehele getallen zijn,en uitgaande van een beetje normale leeftijden voor een dokter en zijn assistente, kom ik op een oplossing van: 50, 7, 7 -> 32 voor de assistente en dus tussen de 32 en de 50 voor de dokter. Maar een precieze bepaling is volgens mij dus ook niet mogelijk! :shock:

Berichten: 9

Re: [Raadsel] Dr. Rillemans

Uitgaande van leeftijden van de 3 patienten tussen 0 en 100 jaar, zijn de volgende combinaties mogelijk (combinaties, dus geen permutaties)

(met a,b,c de leeftijden van de patienten)

a=7, b=14, c=25 assistente=23

a=7, b=10, c=35 assistente=26

a=5, b=14, c=35 assistente=27

a=7, b=7, c=50 assistente=32

a=5, b=10, c=49 assistente=32

a=2, b=35, c=35 assistente=36

a=2, b=25, c=49 assistente=38

a=5, b=7, c=70 assistente=41

a=1, b=49, c=50 assistente=50

a=1, b=35, c=70 assistente=53

a=5, b=5, c=98 assistente=54

a=1, b=25, c=98 assistente=62

Hier blijkt dus dat er voor de leeftijd 32 van de assistente 2 mogelijkheden zijn.De assistente weet zelf hoe oud ze is, maar wist toch het antwoord niet zonder de laatste hint van de dokter. De enige mogelijkheid is dan, dat ze 32 jaar is.

Doordat zij ook weet hoe oud de dokter is EN na de laatste hint het antwoord WEL wist, moet de dokter dus wel 49 jaar oud zijn.

(De dokter is niet de oudste en is dus zowiezo jonger dan 50 jaar. Als hij jonger dan 49 geweest zou zijn, waren er nog steeds 2 mogelijkheden en kon de assistente het antwoord nog niet weten. Dus is de dokter 49 jaar, want dan valt 1 antwoord af.)

Reageer