Site met r en s-zinnen van alle stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Site met r en s-zinnen van alle stoffen

Vandaag moest ik voor een labo opdracht de R en S-zinnen van benzoëzuur opzoeken. Het leek erop dat het nergens stond, alleen de duitse versie van wikipedia had 2 R-zinnen over deze stof.

Ik wil niet mijn tijd verspillen om telkens opnieuw op zoek te gaan naar de volledige lijst van R&S-zinnen (die de oude H en P zinnen zullen vervangen).

Commerciële sites geven heel vaak de onvolledige R en S-zinnen en zijn wetenschappelijk gezien onbetrouwbaar.

Waar kan ik de officiële database met de volledige lijst van stoffen en alle R en S-zinnen terugvinden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Site met r en s-zinnen van alle stoffen

verplaatst naar het scheikundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Site met r en s-zinnen van alle stoffen

Ik wil niet mijn tijd verspillen om telkens opnieuw op zoek te gaan naar de volledige lijst van R&S-zinnen (die de oude H en P zinnen zullen vervangen).
Ehm, het is net andersom. H&P zinnen gaan de R&S zinnen vervangen. Weet je zeker dat je naar R&S moet zoeken want die zijn eigenlijk niet meer geldig.

Maar goed, hier is een wikipedia-artikel met diverse doorlink mogelijkheden naar R, S, H of P-zinnen. Net wat je wilt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 61

Re: Site met r en s-zinnen van alle stoffen

Beste C-and-C, zoals al gezegd, de R+S zinnen worden vervangen door de H + P zinnen. Dit is vastgelegd in een EU verordening in 2008. Zoek maar eens op Wikipedia met de zoekterm CLP (van Classification, Labelling and packing) en 1272/2008 (de EU verordening). dan vind je heel veel over de zinnen, de inhooud van de zinnen en de chemicalien die geclassificeerd zijn.

Re: Site met r en s-zinnen van alle stoffen

Jullie hebben gelijk, de H- en P- zinnen zijn nu geldig. Vreemd dat er dan bij een risico analyse zowel de R als S zinnen ALS de H- en P- zinnen bij de voorbereiding van een experiment voor elke stof moet worden opgezocht en de uitleg ervan moet worden genoteerd.

Ik zal de volgende keer eens vragen welk nut dat dit anno 2012 heeft?

In dit geval moest ik wel degelijk in de voorbereiding de R- en S- zinnen van die stof opzoeken en niet de H- en P- zinnen, vreemd.

Bedankt om mij hierop te attenderen.

Reageer