Springen naar inhoud

Determinant - karakteristieke vergelijking

• Log in om te kunnen reageren

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2012 - 11:13

Ik heb een waarschijnlijk beschamend eenvoudige vraag rondom het vinden van de eigenwaarden :) . Ik kom er wel uit als ik de determinant uitschrijf (op de schaakbordmanier + - + ), maar dan moet je even goed naar de karakteristieke vergelijking kijken om de ew'n te vinden, dat is omslachtig.
In een uitwerking zag ik deze oplossing (bijgevoegd zie plaatje). Ik zie even niet welke trukendoos men open doet om (1+lambda) voor de det() te kunnen plaatsen.
Kan iemand me een hint geven en/of even verwijzen naar bepaalde rekenregels van de determinant? Bij voorbaat dank.determinant.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2012 - 11:30

Doe eens je eerste determinant: vervang rij 1 door rij1 min rij2...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2012 - 11:39

Ik zie het! Bedankt voor de snelle reactie! Dit heb ik me nooit gerealiseerd/gezien (wikipedia: De determinant verandert niet als een veelvoud van een rij wordt opgeteld of afgetrokken bij of van een andere rij.)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2012 - 11:42

Graag gedaan :). Als je dat nog niet gezien had, is het dus normaal dat je er zelf niet uit geraakte. Je snapt het wel?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2012 - 11:56

Nou het bewijs van die spil- / jordangauss methode (las ik net) heb ik nog niet gezien, maar dat schuif ik even op naar zaterdag (eerst twee andere tentamens). Ik zie het in ieder geval wel in met die "regel" =)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures