Stoommotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

Stoommotor

hallo,

mijn vraag is of je een stoommachine ook kan laten draaien op gewoon lucht onder druk, of water onder druk? of is er een reden waardoor deze enkel op stoom werkt?

ik heb al wat op gezocht, maar vond nergens het antwoord op mijn vraag. Heeft misschien een van jullie een antwoord?

alvast bedankt!
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Berichten: 6

Re: Stoommotor

Een stoommotor werkt omdat men water in een afgesloten ruimte opwarmt waardoor de druk stijgt, die druk laat men dan weer los in een cilinder met een zuiger, de zuiger beweegt en die beweging is dan overgebracht naar wat je wil laten bewegen.

Een "stoommachine" op lucht werkt ook, omdat je dan ipv verdampt water onder druk lucht onder druk neemt (zie pneumatica) of met olie (hydraulica)

De reden waarom je het met stoom wil doen is omdat je stoom makkelijk kan maken door dingen te verbranden en met die hitte stoom te maken. Lucht opwarmen zou ook gaan maar dat is niet energie-efficiënt. Lucht onder druk zetten doe je met een compressor. waar je dan ook weer een motor nodig hebt.

de motor in de auto is ook zoiets eigenlijk, je verbrand benzine waardoor die uitzet in volume (= de druk die stijgt), die doet weer een zuiger bewegen..

Berichten: 49

Re: Stoommotor

ah,dus eigenlijk kan dit met alle mogelijke stoffen onder druk die er door gaan?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Berichten: 6

Re: Stoommotor

Ja.

Maar de keuze van stof dat je gebruikt hangt af van verschillende factoren, stoom omdat het goedkoop, veilig (niet brandbaar etc) is en makkelijk te transporteren, benzine omdat het een hoge energie inhoud heeft (veel km's met weinig benzine). olie in de hydraulica voor de lage wrijvingsweerstanden en de smerende werking. etc. de stof hangt dus af van de toepassing.

Ook zal bij sommige stoffen het rendement veel lager zijn.

bij gassen (stoom, verbrande benzine, lucht) zal de beweging ontstaan doordat het gas uitzet wanneer het over gaat van een hoge naar lage druk in de cilinder.

bij vloeistoffen (olie, water) ontstaat de beweging omdat de vloeistof drukt op de zuiger, de druk op de vloeistof is dan weer afkomstig van een motor die op de olie drukt. motor drukt op olie -> olie verplaatst zich -> olie drukt op zuiger.

mvg

Berichten: 49

Re: Stoommotor

bedankt, ik had al een vermoeden maar ik twijfelde omdat ik het nog nooit ergens had gezien.

en is er een formule waarmee je het toerental kan berekenen van zo een stoommachine of hangt dat af van de machine die je neemt?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Reageer