Aantal deeltjes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Aantal deeltjes

Hoi,

Ik weet niet of het onderwerp hier op zijn plaats is, maar de vraag kwam voor in mijn natuurkunde proefwerk. Het is heel erg simpel maar het gaat hier om de definitie van mol.

De vraag in mijn proefwerk was: Bereken het aantal moleculen/deeltjes in 1 kubieke meter lucht. De berekeningen daarvoor zijn nu even niet relevant, want mijn vraag gaat over een onenigheid die ik met mijn docent over het antwoord had. Ik gaf mijn antwoord namelijk in mol. Dit rekende hij deels fout omdat hij het daadwerkelijke getal wilde zien en niet het aantal mol. Ik dacht dat mol de SI eenheid is voor het aantal deeltjes en dat je dit dus net zo min kan fout rekenen als dat je een vraag over afstand beantwoord in meters.

Weten jullie misschien wie er gelijk heeft?

Alvast bedankt,

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Aantal deeltjes

De stofhoeveelheid n is evenredig met het aantal deeltjes N (via de constante van Avogadro). Strikt gesproken heb jij dus de stofhoeveelheid gegeven en niet het aantal deeltjes.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aantal deeltjes

Wat je hebt gedaan is een aantal (bijvoorbeeld: eieren) in dozijnen genoemd, terwijl het absolute aantal gevraagd was. Dan moet je dus laten zien dat je weet hoeveel een dozijn is, anders kan de docent niet inschatten of je het allemaal precies weet.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer