Warmteregeling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Warmteregeling

Ik fietste vandaag zonder handschoenen een veertigtal minuten door de vrieskou. Buiten dat dat stoer is, vroren mijn vingers er het eerst kwartier ver af. Ik had nauwelijks nog gevoel en ik kon ze bijna niet meer bewegen. Allemaal logisch. Ik merkte echter dat het na een half uur opmerkelijk verbeterde, en het kon geen gewenning zijn, want tegen het einde van de rit, had ik zelfs warme handen die ik vlotjes kon bewegen.

Ik vraag me af hoe dat komt. Mogelijk bloedvaatjes die uitzetten en voor een verhoogde doorbloeding zorgen om je handen warm te houden? Of is het niet zo eenvoudig?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Warmteregeling

Behalve de doorstroom van bloed denk ik dat het ook te maken heeft met de temperatuur waarbij skeletspieren optimaal werken. Als de koude buitentemperatuur invloed heeft op het functioneren van de spiertjes, voel je dat als het stijf worden van de vingers en handen. Doordat je al een tijdje inspanning verricht tijdens het fietsen, stijgt je lichaamstemperatuur (met name de schiltemperatuur), en geraken de spiertjes dichterbij hun optimale temperatuur om te functioneren(om en nabij de 40 graden Celcius). Daardoor zal de stijfheid van deze spieren afnemen en kan jij ze weer soepeltjes heen-en-weer bewegen.

Daarnaast is het denk ik inderdaad zo dat wanneer je het koud hebt er vasoconstrictie optreedt, waarbij in dezelfde tijdseenheid als bij een hogere temperatuur, minder bloed de spieren zal voorzien. Zodra je lichaam de schiltemperatuur weer wat meer op orde heeft zal er vasodilatatie optreden, met als gevolg dat de handen i.p.v. wit/paars weer rood worden.

Stijfheid en roodheid zouden dus twee heel andere verklaringen kunnen hebben (optimum temperatuur en vasoconstrictie/dilatatie).
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Warmteregeling

Bedankt, dat biedt een iets completere verklaring!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Warmteregeling

Zoek ook eens op 'Lewis Hunting Response'.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer