Scheikundige beroepen.

Reageer
Berichten: 329

Scheikundige beroepen.

Hey allemaal,

Ik zit nu in de 3e van de Havo en zit nu al te twijfelen of ik scheikunde of natuurkunde zou studeren.

Ik wil graag weten wat voor beroepen er allemaal zijn die met scheikunde te maken hebben.

Ook wil ik graag weten wat voor afstudeerrichtingen er zijn.

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Scheikundige beroepen.

Ik ken enkel het Belgische systeem, maar globaal gezien zijn er niet al te grote verschillen met het Nederlandse denk ik.

Linkje naar de opleiding Chemie aan de UGent.

Linkje naar de opleiding Chemie aan de Hogeschool Gent

Op beide sites kan je ook brochures downloaden, daarin wordt beschreven wat de opleiding zoal omvat en waar je ermee terecht kunt.

Ik verplaats dit ook even naar het forum voor studiekeuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Scheikundige beroepen.

Grofweg kan je analytisch, organisch en technologische kanten uit.

Oftwel: analyse (GC's etc), synthese (gepuzzel) en de machinerie die ervoor nodig is (met alle rekenwerk).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 329

Re: Scheikundige beroepen.

Sorry voor de late reactie, maar ik zou graag wel onderzoek willen gaan doen.

Zoals bijvoorbeeld waarom bepaalde dingen gebeuren en daarvoor een theoretische verklaring zoeken.

Ik dacht dat het dan een chemisch laborant is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Scheikundige beroepen.

een laborant doet geen onderzoek. ttz hij/zij kan wel meedraaien in een onderzoek, maar zet niet de lijn van het project uit noch bouwt theoretische modellen/verklaringen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Scheikundige beroepen.

Typhoner schreef: ma 30 jul 2012, 21:00
een laborant doet geen onderzoek. ttz hij/zij kan wel meedraaien in een onderzoek, maar zet niet de lijn van het project uit noch bouwt theoretische modellen/verklaringen.
dat is wel een hele ouderwetse gedachte. Genoeg onderzoekers, en niet alleen bij kleinere bedrijven, die zelf de lijnen van het project uitzetten en nog steeds op het lab staan experimenten uit te voeren.

/ aan je afkorting te zien kom je uit Belgie, daar heerst nog veel meer de hierarchie in tegenstelling tot Nederland. Daar heb je inderdaad gepromoveerde die de lijnen uitzetten, in Nederland is dat toch veel meer met elkaar verweven.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Scheikundige beroepen.

druipertje schreef: ma 30 jul 2012, 22:00
dat is wel een hele ouderwetse gedachte. Genoeg onderzoekers, en niet alleen bij kleinere bedrijven, die zelf de lijnen van het project uitzetten en nog steeds op het lab staan experimenten uit te voeren.
Dat is niet wat Typhoner zegt. Hij zegt dat een laborant geen projecten coördineert en/of de uit te voeren experimenten bedenkt; dat is doorgaans de taak van de universitair geschoolden. Jij zegt dat deze universitair geschoolden ook de experimenten uitvoeren. Jullie hebben allebei gelijk.

Er zijn uiteraard uitzonderingen mogelijk. Sommige laboranten kunnen doorgroeien en door bewezen geschiktheid en vakkennis ook projecten coördineren en begeleiden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 460

Re: Scheikundige beroepen.

Raspoetin schreef: ma 30 jul 2012, 22:09
Dat is niet wat Typhoner zegt. Hij zegt dat een laborant geen projecten coördineert en/of de uit te voeren experimenten bedenkt; dat is doorgaans de taak van de universitair geschoolden. Jij zegt dat deze universitair geschoolden ook de experimenten uitvoeren. Jullie hebben allebei gelijk.

Er zijn uiteraard uitzonderingen mogelijk. Sommige laboranten kunnen doorgroeien en door bewezen geschiktheid en vakkennis ook projecten coördineren en begeleiden.
ik bedoel dat dat toch echt een heel erg ouderwetse gedachte is (in ieder geval in de nederlandse cultuur)

Het is het maar net wat je onder laborant verstaat. Als dat iemand is die alleen slaafs opdrachten uitvoert, ja. Maar die kom je in een onderzoeksopgeving toch weinig/niet tegen. Daar wordt toch zelf van de laborant verwacht dat hij (afhankelijk van de grote van het project natuurlijk) zelf de richting bepaald van het onderzoek.

Die toch echt zelf verklaringen/oplossingen zoekt en daarbij gerichte experimenten bedenkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Scheikundige beroepen.

vraag is wat voor onderzoek. Voor bijv. uitgebreide analyses met bekende analyse-technieken (in bijv. voedselanalyse of zo) kan ik mij inbeelden dat een laborant dat zelfstandig plant, uitvoert en afwerkt. Voor meer origineel onderzoek zal dat niet zo zijn (ontwikkeling nieuwe technieken, eerder fundamenteel werk)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Scheikundige beroepen.

Dat is dan toch echt de definitie van laborant. Kan je als HLO-er of master geen laborant meer zijn? Je zult op een onderzoeksafdeling (vrijwel) geen MLO-ers tegen komen, maar van de rest wordt toch verwacht zelf onderzoek te doen. En dan heb ik het toch over "origineel" onderzoek

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Scheikundige beroepen.

Het is misschien beter om wat opleidingsniveaus erbij te halen.

De MBO'er zal zich meer bezighouden met de praktijk, en het uitvoeren van analyses en experimenten. Van de HBO'er wordt meer verwacht; deze zal zich ook moeten bezighouden met problemen oplossen, maar aan de HBO'er zal ook om input worden gevraagd met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden.

De WO'er zal de experimenten opstellen (DoE), de gegenereerde analyseresultaten moeten interpreteren en verwerken in een rapportage.

Dat is niet ouderwets, maar dat is waar iemand voor wordt aangenomen. Maar zoals ik al zei, zullen deze "definities" bij gebleken geschiktheid (van zowel de MBO'er als HBO'er) niet al te strak gehanteerd worden. Dat iemand een "treetje lager" bijspringt, komt regelmatig voor, net zoals een "treetje hoger" bijspringen. Echter, de hoofdmoot van de werkzaamheden is zoals ik het hierboven heb beschreven.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer