Windbelasting cirkelvormige cilinders eurocode

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Windbelasting cirkelvormige cilinders eurocode

Hallo,

Wij zijn met ons afstudeerproject bezig met het berekenen van de windbelastingen op een "silo park". Deze silo's vallen onder verticale cilinders in een rij. Alleen er zijn 2 waardes waar wij niet uitkomen, namelijk:

Eurocode NEN-EN 1991-1-4

Ψλ – Eindeffectfactor volgens tabel 7.13

α (alpha) – Aanstroomingshoek

Ψλ --> er wordt verteld dat deze waarde af te lezen is in tabel 7.13 alleen in deze tabel staat alleen de ruwheidshoogte weergegeven als k. Hoe bepalen we nu Ψλ?

α --> is de aanstroomingshoek op de verticale cilinder. Hoe bepalen we nu α?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ruud van den Bogert

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Windbelasting cirkelvormige cilinders eurocode

Zou je eventueel kunnen laten zien waar je die tabel vindt, voor zover ik hier kan zien, kan ik de norm niet gratis inzien. Mogelijk kan je een klein stukje hier plaatsen als afbeelding, want zonder de betreffende tabel wordt het moeilijk om te antwoorden.

Verder vond ik iets over de roughness height en de angle of attack hier maar ik weet niet of dat wel is wat je zoekt...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Windbelasting cirkelvormige cilinders eurocode

Je zoekt niet tabel 7.13 maar deel 7.13, waarin de tabel in bijlage staat.

voor alpha zou ik 90° proberen, en zien of de waarden die je zo verkrijgt aanneembaar zijn...

[attachment=9465:eindeffect.jpg]

Berichten: 2

Re: Windbelasting cirkelvormige cilinders eurocode

Die Ψλ en α-waardes zijn mij inmiddels duidelijk, na een dag uitzoeken. Nu is het voor mij alleen niet duidelijk welke coeffiecienten in moet toepassen op een silopark. Hieronder een heel grof opgezet ontwerp van de silo's:

Afbeelding silopark

De vraag is of we voor het maken van de berekening het uitwendigedrukcoefficient (Cpe) of krachtcoefficient (Cf en Cf0) aan moeten houden?

Na het maken van de berekening van de waardes zijn er de volgende waardes uitgekomen:

Cpe: 2,0

Cf: 0,47

Cf0: 0,54

Welke coefficienten moeten er nu aangehouden worden voor het berekenen van de constructie? Wij dachten zelf dat het uitwendigdrukcoefficient voor het berekening van een element is en de krachtcoefficienten voor het berekenen van de gehele constructie. Maar wij weten niet of deze uitspraak klopt!

Alvast bedankt!

Reageer