Neerslaan van eiwitten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Neerslaan van eiwitten

Beste,

Ik kom in mijn cursus biochemische werkwijzen een tegenspreking tegen, waar ikzelf niet aan uitkan.

Bij de isolatie van eiwitten uit cellen/weefsels, wordt gezegd dat ureum de waterstructuur vernietigd (dus de oplossing wordt minder polair) waardoor de hydrofobe interacties van het eiwit dalen en het eiwit neerslaat.

Enkele bladzijden verder, staat er dat verzadigde NaCl water hydrofieler maken (de oplossing wordt meer polair), waardoor eiwitten neerslaan.

Iemand die hier een verklaring voor heeft?

MvG

Berichten: 320

Re: Neerslaan van eiwitten

Ureum verstoord waterstofbruggen in eiwitten waardoor hydrofobe delen blootgesteld kunnen worden. Hierdoor gaan eiwitten hydrofobe interacties aan met elkaar en aggregeren en neerslaan.

Verhoging van zoutgehalte (zoals NaCl) verminderd de beschikbaarheid van solvatatiewater voor de eiwitten (aangezien zout dit ook nodig heeft om in oplossing te blijven en met de eiwitten in competitie gaat voor water). De eiwitten worden dan niet meer genoeg gesolvateert om in oplossing te blijven en en gaan neerslaan.

Ik begrijp niet goed jou uitleg over water dat meer hydrofoob of meer hydrofiel wordt. Bovenstaande mechanismen zijn misschien duidelijker.

Berichten: 2

Re: Neerslaan van eiwitten

Ik ben helemaal mee :)

Tanx !!

Reageer