Springen naar inhoud

Hangbrug krachtenberekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Anne-Martine

    Anne-Martine


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2012 - 16:03

Hallo,

Ik ben op zoek naar een niet al te moeilijke formule om krachten op een hangbrug van staal te berekenen?
We willen uitrekenen wat de langst mogelijke overspanning is wanneer eer 1 auto overheen rijdt.

Groet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 februari 2012 - 16:35

Als het gaat om de langst mogelijke overspanning, dan gaat het dus om een brug van meer dan een kilometer. Want zo lang zijn hangbruggen al.
In dat geval is het gewicht van een auto verwaarloosbaar t.o.v. het eigen gewicht van de brug.

#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2012 - 18:50

Uiteraard zou een schets van hoe je de brug er zou willen laten uitzien ook helpen om een realistischer antwoord te krijgen. Je kan de optredende spanningen niet zo eventjes met één formule uitrekenen :) Zou je bijvoorbeeld ook een specifieker type staal willen gebruiken etc etc.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#4

tempelier

    tempelier


  • >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2012 - 19:01

Mij lijkt het dat er geen echt grens te berekenen is, dat is al vaak gedaan en toch werden er steeds weer bruggen gebouwd die een langere overspanning hadden.

Maar er zou een lengte grens kunnen zijn voor de kabels die van toren naar toren gaan voordat de onder hun eigen gewicht breken.

De boog waarin die kabels zouden moeten hangen is dan de kettinglijn (kathoïde) en die wordt omschreven met de cosh.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

#5

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2012 - 19:09

Maar er zou een lengte grens kunnen zijn voor de kabels die van toren naar toren gaan voordat de onder hun eigen gewicht breken.


Bedoel je dat de maximale overspanning wordt bepaald door de lengte van de kabels waarvoor die onder hun eigen gewicht zullen bezwijken? :)
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#6

tempelier

    tempelier


  • >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2012 - 19:33

Bedoel je dat de maximale overspanning wordt bepaald door de lengte van de kabels waarvoor die onder hun eigen gewicht zullen bezwijken? :)


Ongeveer.

Ik bedoel dat dat in in ieder geval een overspannig is die niet meer haalbaar is.
De maximale overspanning moet daar natuurlijk onderliggen.


Vergelijk het met een lift die aan een kabel hangt.

Er is een lengte waar die kabel onder zijn eigen gewicht breekt, dieper kan men dus niet gaan met een liftschacht.
Maar de feitelijk maximale diepte zal natuurlijk een stuk minder zijn.

Veranderd door tempelier, 03 februari 2012 - 19:35

In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

#7

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2012 - 21:23

Verplaatst naar constructieleer.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#8

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2012 - 22:36

Hm die vergelijking loopt toch wel ergens mank, niet? Het wegdek zal toch steeds van een grotere orde blijven dan het eigenwicht van de kabels. Heeft ergens te maken met het feit dat in de kabels enkel trekkrachten optreden terwijl zo'n overspanning ook een buigmoment zal opleveren, lijkt me op het eerste zicht.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#9

tempelier

    tempelier


  • >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2012 - 22:45

Hm die vergelijking loopt toch wel ergens mank, niet? Het wegdek zal toch steeds van een grotere orde blijven dan het eigenwicht van de kabels. Heeft ergens te maken met het feit dat in de kabels enkel trekkrachten optreden terwijl zo'n overspanning ook een buigmoment zal opleveren, lijkt me op het eerste zicht.


De brug hangt als het ware aan de tuien.
Als er een overspanning mogelijk zou zijn groter dan die ik heb geschetst dan zou men die hangkabels beter weg kunnen laten want ze ondersteunen dan de brug niet meer.
Integendeel de brug ondersteunt dan de kabels die anders zouden breken onder hun eigen gewicht.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

#10

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2012 - 23:05

Je hebt gelijk; het wegdek wordt meestal buigslap uitgevoerd.

Wat een andere beperking zou kunnen vormen, zijn de horizontale krachten die aan de uiteinden worden opgevangen door de kabel te verankeren in de fundering.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#11

tempelier

    tempelier


  • >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2012 - 23:19

Je hebt gelijk; het wegdek wordt meestal buigslap uitgevoerd.

Wat een andere beperking zou kunnen vormen, zijn de horizontale krachten die aan de uiteinden worden opgevangen door de kabel te verankeren in de fundering.


In mijn model was ik uitgegaan van torens die alle krachten hoe groot dan ook konden opnemen.
Als dat niet zo is dan heb je natuurlijk gelijk.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

#12

Anne-Martine

    Anne-Martine


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2012 - 08:37

Ja overspanningen tot 2000 m zijn er op het moment in de wereld,.
Dit zou dan komen door de krachten op de kabels? Op welk onderwerp zouden wij ons vooral op moeten verdiepen om dit beter te begrijpen? Veel achtergrond hebben we niet, we zitten in vwo6.

#13

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2012 - 09:18

Ik denk dat er enkel een economische limiet is wat betreft de langste overspanning.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures