Worden mensen op de maan groter?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 306

Worden mensen op de maan groter?

Goededag,

ik vroeg me af: op welke manieren wordt nu eigenlijk precies bepaald hoe groot een mens (of dier) wordt. welke (met name externe) factoren zijn van invloed op het groeiproces? Ik weet natuurlijk dat sommige chinezen de voeten van hun kinderen al op jonge leeftijd in touwen vastzetten, zodat ze kleine (=charmante) voetjes houden, maar dat is niet echt wat ik bedoel:P. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je op bijvoorbeeld de maan zou zijn, je doordat je veel minder zwaarterkacht ondervind, je ook veel minder weerstand e veel minder tegenwerikend gewicht hebt op bepaalde hoogtes (bijv, groeischijf), en dat hierdoor het hele groeiproces ook veel makkelijk kan plaatsvinden, en dat je dus groter zou worden. is dit waar?

zo ja, zou dit in mindere mate dan ook betekenen dat iemand die veel languit ligt 'dikkere botten' moet hebben dan iemand die heel zn leven op 2 benen staat. of is dit weer onzin omdat de groeirichting voornamelijk in de lengte richitng is (bijv. groeiscijf)??

zijn er nog andere externe factoren, buiten voeding, die van invloed zijn op het groeiproces? zoals bijvoorbeeld temperatuur???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Worden mensen op de maan groter?

Dit alles heeft te maken met botvorming of osteogenese. Mits dit een kwestie is van mesenchymale cellen en hormonen denk ik niet dat zwaartekracht daar een directe inpakt op heeft.

Voornamelijk groeihormonen zijn verantwoordelijk voor de lengte en groei van een bot.

Op de maan of locaties met een verminderde zwaartekracht is het wel zo dat je gewrichten minder druk ondervinden en dus minder goed in elkaar passen. Daarom dat astronauten vaak vele weken/maanden/jaren revalidatie.

Wil je meer weten over de osteogenese? Hier vind je een mooie uitleg.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Worden mensen op de maan groter?

Zwaartekracht heeft wel degelijk een invloed op het maximale formaat wat een organisme kan halen. Dit verklaart ook meteen waarom er geen dieren van het formaat blauwe vin vis op het land leven. De druk zou simpelweg te groot zijn om het lichaam. Doordat deze dieren in het water drijven is de druk vele malen minder. In het verlengde hiervan zouden de maximale dimensies van dieren anders kunnen zijn wanneer de zwaartekracht anders zou zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer