[scheikunde] pH in de mond

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] pH in de mond

Hallo allemaal,

in mijn profielwerkstuk onderzoek ik het verschil tussen rokers en niet-rokers. Een deelonderwerp hiervan is het onderzoek naar het pH in de mond. Ik heb 5 rokende mannen, en 5 rokende vrouwen onderzocht en ditzelfde geldt ook voor de niet-rokers. De volgende resultaten heb ik gevonden:

pH rokers:6

waarvan vrouwen gemiddeld:5,7

waarvan mannen gemiddeld:6,3

pH niet rokers:7

waarvan vrouwen gemiddeld:6,8

waarvan mannen gemiddeld:7,2

Nu zijn mijn vragen:

Waaraan is het verschil in pH tussen rokers en niet-rokers te danken, en hoe komt het dat vrouwen over het algemeen een hoger pH hebben dan mannen?

Groetjes Maaike.

Berichten: 124

Re: [scheikunde] pH in de mond

Het is wel een beetje erg onnauwkeurig om een testgroep van 2*10 te nemen, maar mijn eerste indruk is de cyanide in tabak.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH in de mond

Als het de cyanide in tabak is, verklaart dit dan ook het verschil in pH tussen mannen en vrouwen? het is een verschil van 0,9 (zowel bij rokers als bij niet rokers) dus lijkt het me niet logisch dat het aan het tekort aan testpersonen ligt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] pH in de mond

zou het iets met speekselproductie te maken kunnen hebben?

google saliva acidity gender

http://www.scopevic.org.au/therapy_crc_res...va_anatomy.html
Influences on saliva production

The general pattern of saliva production is that it is greater during the day than at night and when upright rather than lying down. However, from person to person, the production of saliva can vary . Many external and internal elements can influence saliva production:

· Gender. Evidence has shown that males produce greater amounts and rates of flow of saliva than females.  

· Smoking. Saliva production may be increased.  

· Sight of Food. It is commonly thought that saliva is produced upon the sight of food.

· (en nog een boel, maar hier weggeknipt)
Hier thuis een testje met Merck pH strookjes uitgevoerd:

man, roker, pH ca 5,5 ca. half uur na laatste sigaret

vrouw niet roker pH ca 6,5

dochter niet roker ca 15 min. na nuttigen cola pH ca 6

zelfde dochter, 10 minuten later nog steeds ca 6

zoon niet roker 12 jr pH tussen 6,5-7

zoon niet roker 16 jr pH ca. 6,5

NB, testje puur uit nieuwsgierigheid gedaan, zeker geen aselecte steekproef. Wij sluiten bij voorbaat enige verantwoordelijkheid etc etc etc uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH in de mond

Goedemiddag,

Toch wel opmerkelijk dat er bij u zulke andere resultaten uitkomen, misschien dat ik een ander merk/soort pH papier heb gebruikt.

Ik heb de site bekeken, maar in de opsomming die u heeft gequote gaat het om de hoeveelheid speeksel die geproduceerd wordt. Verklaart dit dan ook het verschil in zuurtegraad?

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] pH in de mond

Ik heb ook geen uitvoerige studie van het onderwerp gemaakt. Het leek me alleen, omdat speeksel het medium is waarin je de pH meet, zinvol om eens onder speeksel te zoeken.

Op een andere site vond ik nog iets over het bicarbonaat-evenwicht in speeksel, onder andere gekoppeld aan plaque-vorming. Dus een relatie met speekselvorming en mondhygiëne lijkt me niet onwaarschijnlijk. Maar op die site geen woord over geslacht of roken. Misschien als je verder googelt met als extra zoekterm bicarbonate.

Overigens, de roker hier in huis is ook degene die het minst vaak zijn tanden poetst......ideetje? Het lijkt me dat je nog wel een doosje van die pH strips kunt gaan halen voor je klaar bent.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [scheikunde] pH in de mond

Het meten van een pH in een electrolietarm milieu als speeksel is nogal dubieus. Dan gaat het CO2-gehalte van speeksel een rol spelen. Meten tijdens het inademen kan verschillen van meten tijdens het uitademen.

Hetzelfde probleem doet zich voor bij pH meting in gedestilleerd water.

H. Zeilmaker

Berichten: 704

Re: [scheikunde] pH in de mond

Het is wel een beetje erg onnauwkeurig om een testgroep  van 2*10 te nemen, maar mijn eerste indruk is de cyanide in tabak.


daarom is er zoiets als de standaardeviatie bedacht :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] pH in de mond

Onzejozef schreef:Het is wel een beetje erg onnauwkeurig om een testgroep  van 2*10 te nemen, maar mijn eerste indruk is de cyanide in tabak.
daarom is er zoiets als de standaardeviatie bedacht ;)
inderdaad, echter deze is niet gegeven. Het is dus ook niet met zekerheid te zeggen of het verschil tussen mannen en vrouwen significant is.

Je zou in excel bezig kunnen gaan als je behalve bovengenoemde gegevens S12 en S22 weet. In excel moet je dan een zogenaamde t-test doen. Dit kan je doen via data analysis: 'two sample assuming equel variances'.

Als t stat> t critical two tail :shock: Mu1 ;) Mu2

Dus H1 is dan van toepassing.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: [scheikunde] pH in de mond

de standaarddeviatie kun je halen uit de meetresultaten. Je hebt immers een gemiddelde uitgerekend. Daarvan kun je de standaardeviatie berekenen en vervolgens de standaardfout van het gemiddelde bereken door die standaarddeviatie te delen door sqrt n.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH in de mond

Anonymous schreef:Het meten van een pH in een electrolietarm milieu als speeksel is nogal dubieus. Dan gaat het CO2-gehalte van speeksel een rol spelen. Meten tijdens het inademen kan verschillen van meten tijdens het uitademen.

Hetzelfde probleem doet zich voor bij pH meting in gedestilleerd water.              

                                                                                        H. Zeilmaker


Dus een pH meting met CO2-rijk gedestilleerd water geeft een andere zuurtegraad dan CO2-arm water?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH in de mond

Ik heb de standaard deviatie proberen uit te rekenen.

Bij rokers heb ik 0,74 gevonden en bij niet-rokers 0,77

Rokers: 5 - 6 - 7 - 5 - 5,5 - 5 - 7 - 6 - 7 - 6,5

Niet rokers: 7 - 7 - 7 - 7 - 7 - 8 - 8 - 5 - 7 - 7

Ik heb de standaarddeviatie alleen niet in excel uitgerekend, en ik heb nu geen idee hoe ik de afwijking moet berekenen (tot nu toe niet gehad op school helaas...)

Als ik nu de afwijking heb.. wat kan ik hieruit dan concluderen?

groetjes Maaike

Re: [scheikunde] pH in de mond

hoe kleiner de spreiding, hoe nauwkeuriger je meting is geweest.

Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] pH in de mond

Anonymous schreef:hoe kleiner de spreiding, hoe nauwkeuriger je meting is geweest.

Sander
Ik zou oppassen met dat soort duidelijke statements. Als het duidelijk is dat er 1 waarde zou moeten zijn heb je natuurlijk gelijk, maar het kan ook zijn dat het gewoon variabeler is bij bijvoorbeeld niet rokers dan bij wel rokers. De natuurlijke PH van de mond kan misschien variabel zijn, en die van rokers standaard vrij zuur door de cyanide. Maar om nou te zeggen dat een kleinere SD automatisch betekent dat je nauwkeuriger hebt gemeten vind ik wat stellig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [scheikunde] pH in de mond

Bericht voor Maaike: Als je in een electrolietvrij water (lees: zuiver water) de pH wilt meten is de meting niet reproduceerbaar. Dat geldt zowel voor een glaselectrode als voor de meting met een indicator-papiertje. Daardoor komen er steeds verwarrende resultaten. Je kunt alle waarden vinden tussen 7 en 5. Glas kan alkalische stoffen afgeven die de pH doen stijgen en CO2 uit de atmosfeer doet de pH weer dalen. Dat komt allemaal omdat de buffercapaciteit nul is. Je kunt dus eigenlijk geen pH meten in een ongebufferde oplossing. En bovendien: Welke betekenis heeft een gemeten pH die ook wel een andere waarde zou kunnen hebben? H. Zeilmaker.

Reageer