Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Moderator: Rhiannon

Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Stel dat je als warme maaltijden alleen magnetronmaaltijden eet, wat voor menu en merk zou je dan het beste kunnen kiezen als je zo gezond mogelijk wilt eten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Kan je hier wat mee?

http://www.micromeal.nl/albert-heijn/Magne.../maaltijden_s1/

Ik denk dat het enigszins afhankelijk is van de grootwarenhuisketen inzake keuze, smaak enz.

Ik denk wel dat er diëtisten zijn die dergelijke dingen samenstellen. Sommige grootwarenhuizen doen hier veel te weinig groenten bij (in verhouding). Krijg je een warme maaltijd met 4 of 5 spruitjes.

Ik zou zeggen: gewoon rondkijken en testen van een paar ketens. Ik denk wel dat er ook met gezondheid rekening gehouden wordt. Zo'n dingen liggen vaak rond 450 gram totaal (sommige 400 gr)

Maar jullie hebben andere ketens dan wij hier. Gewoon de handigst bereikbare nakijken en vergelijken.

Je kan van die verse opwarmmaaltijden ook in je vriezer stoppen.

Een ander altenatief zijn zo'n organisaties die op dagbasis dergelijke dingen warm aan huis afleveren dat wordt dagelijks vers bereidt. Ik weet alleen niet zeker (zonder nazicht) of je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Dat kost amper meer dan zelf koken en brengen 's vrijdags ineens voedsel mee voor het weekend dat dan koud bereid is in je in je koelkast kan bewaren (uitgebreide slaatjes met kip of andere dingen of weet ik veel). Dit is echt bedoeld om gevarieerd en normaal gezond te blijven eten.

Geen van die voedingen zijn luxevoeding.
Eric

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

@ E.Desart

Dank voor de tip!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

In Nederland kun je je abonneren op de maaltijden van Tafeltje Dek Je. Voedzaam en redelijk van smaak. Kleine porties want eigenlijk bedoeld voor senioren.
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

In Nederland kun je je abonneren op de maaltijden van Tafeltje Dek Je. Voedzaam en redelijk van smaak. Kleine porties want eigenlijk bedoeld voor senioren.


Zoiets was ik aanvankelijk ook van plan, en daarom heb ik vandaag een magnetron gekocht. Maar toen bedacht ik dat ik dan wellicht net zo goed zelf zulke maaltijden in de supermarkt zou kunnen kopen. De vraag is dus wat het verstandigste is...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Een supermarkt (en eventueel in de vriezer steken) geeft iets meer flexibiliteit inzake vrijheid.

Reden: met zo'n abonnement moet je wel tussen bepaalde uren thuis zijn (van/tot) en je moet telkens bellen als er iets met je planning gebeurt (wat logisch is, want die staan niet graag tevergeefs voor de deur). Dergelijke organisaties zijn wel flexibel, maar het veronderstelt wel enige planning en discipline.

Het wel ideaal als je alleenstaand bent en moeilijk uit de voeten kan.
Eric

Berichten: 12.262

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Stel dat je als warme maaltijden alleen magnetronmaaltijden eet, wat voor menu en merk zou je dan het beste kunnen kiezen als je zo gezond mogelijk wilt eten?
Ik denk dat het antwoord er vooral vanaf gaat hangen van wat je naast die maaltijden nog meer eet.

Wat er aan voedingswaarde in zo'n maaltijd zit staat meestal exact op de verpakking, uitgesplitst naar vetten, eiwitten, koolhydraten en dergelijke - zelfs de hoeveelheid zout staat er vaak wel ergens op.

Overigens zal precies hetzelfde probleem gelden bij maaltijden van tafeltje-dek-je of iets soortgelijks, mogelijk met bijkomend nadeel dan van dergelijke verse bereidingen niet is gespecificeerd wat er aan voedingswaarde in zit.
Victory through technology

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Wellicht is het dan het handigste om eerst wat met maaltijden uit de supermarkt te experimenteren (ook om met de magnetron te leren werken :) ), en als dat niet bevalt een maaltijdservice te proberen. De instelling die ik op het oog had brengt de maaltijden voor de hele week op één dag, dus daarbij ben je niet de hele week aan huis gebonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Vaak zijn kant-en-klaarmaaltijden erg zout en zitten er niet voldoende voedingsstoffen in. Kijk dan extra goed naar de samenstelling en eet (eventueel) wat vitaminepillen erbij.
Extra aandacht: kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden zijn een geval apart. Behalve dat ze vaak schrikbarend duur zijn, zijn ze meestal lang niet zo gezond als zelfgemaakte magnetronmaaltijden.

Zo heeft de fabrikant er vaak veel zout aan toegevoegd. Daarnaast kan de maaltijd veel ongezond verzadigd vet bevatten. Ook zitten er vaak lang niet genoeg groenten in. Iedere dag zou je 200 gram groenten moeten eten, maar dat red je niet met de gemiddelde kant-en-klaarmaaltijd.

Kijk dus in de winkel goed op het etiket om te zien hoeveel zout, verzadigd vet en groenten je kant-en-klaarmaaltijd bevat. Als het gerecht minder dan 3 gram zout, minder dan 20 gram verzadigd vet en meer dan 200 gram groenten bevat, weet je dat je een gezonde maaltijd koopt.
Lees verder hier

Is er geen mogelijkheid om met iemand af te spreken dat deze extra kookt en deze maaltijden voor je invriest, zodat jij daarvan (tegen betaling) kunt genieten en toch een gezonde (en vaak lekkerder) maaltijd hebt?
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Dank allemaal. Ik zal eens rondkijken en experimenteren, maar waarschijnlijk wordt het uiteindelijk wel een soort van Tafeltje Dek Je.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Dank allemaal. Ik zal eens rondkijken en experimenteren, maar waarschijnlijk wordt het uiteindelijk wel een soort van Tafeltje Dek Je.
Is leren koken geen optie? Goedkoper, lekkerder, en gezonder :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Is leren koken geen optie? Goedkoper, lekkerder, en gezonder :)


Dat heb ik in mijn jonge jaren wel eens geprobeerd, maar dat was geen succes. Of het resultaat in mijn geval lekkerder en gezonder is valt ook te betwijfelen! Daarbij gaat er ook nog eens veel tijd in zitten. Een heilloze weg...

Berichten: 402

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Volgens mij is Tafeltje Dekje bedoeld voor senioren die niet meer kunnen koken of geen boodschappen meer kunnen doen. De versies van Tafeltje Dekje die ik ken, werken grotendeels op vrijwillige basis (of tegen een geringe onkostenvergoeding) voor het rondbrengen van de maaltijden. Je betaalt natuurlijk als klant een bedrag, maar dat is voornamelijk voor de ingrediënten en het bereiden ervan, maar niet voor het rondbrengen.

Persoonlijk vind ik dat je als je niet kunt/wilt koken, inderdaad maar magnetronmaaltijden van de supermarkt moet gaan eten in plaats van die vrijwilligers werk te bezorgen waar ze niet voor bedoeld zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe dit soort voorzieningen in België of in andere delen van Nederland geregeld zijn, maar dit is de ervaring die ik ermee heb. Wilde dit hier delen om het misschien mee te nemen in je afweging om ooit aan zo'n maaltijdvoorziening te beginnen of niet.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Elke schreef:Volgens mij is Tafeltje Dekje bedoeld voor senioren die niet meer kunnen koken of geen boodschappen meer kunnen doen. De versies van Tafeltje Dekje die ik ken, werken grotendeels op vrijwillige basis (of tegen een geringe onkostenvergoeding) voor het rondbrengen van de maaltijden. Je betaalt natuurlijk als klant een bedrag, maar dat is voornamelijk voor de ingrediënten en het bereiden ervan, maar niet voor het rondbrengen.

Persoonlijk vind ik dat je als je niet kunt/wilt koken, inderdaad maar magnetronmaaltijden van de supermarkt moet gaan eten in plaats van die vrijwilligers werk te bezorgen waar ze niet voor bedoeld zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe dit soort voorzieningen in België of in andere delen van Nederland geregeld zijn, maar dit is de ervaring die ik ermee heb. Wilde dit hier delen om het misschien mee te nemen in je afweging om ooit aan zo'n maaltijdvoorziening te beginnen of niet.
http://www.raz.nl/services/maaltijdservice...ragen#aanmelden

Overigens heb ik vandaag drie kant-en-klaar-maaltijden bij de Jumbo gekocht (dat is het dichtste bij). Maar ze hadden niet veel keus, dus dat wordt dan verdeop zoeken of toch maar een maaltijdservice.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Wat zijn gezonde magnetronmaaltijden?

Bartjes schreef:http://www.raz.nl/services/maaltijdservice...ragen#aanmelden

Overigens heb ik vandaag drie kant-en-klaar-maaltijden bij de Jumbo gekocht (dat is het dichtste bij). Maar ze hadden niet veel keus, dus dat wordt dan verdeop zoeken of toch maar een maaltijdservice.
Maar heb je daar wel genoeg aan als het gaat om de hoeveelheid?

Ik heb zelf jaren en jaren geleden die maaltijden eens gekocht in de supermarkten maar het was voor mij te weinig kwa inhoud.

Overigens: 2 zakjes rijst in een pan met warm water en 15 minuten later heb je eetbare rijst. Stop daar wat handklare 'dingen' in en je maaltijd is kompleet. Voor macaroni hetzelfde. Uitsmijter met eieren van eigen kippen en je hebt al 3 dagen per week te eten :)
nothing will change without a rebel

Reageer