Springen naar inhoud

Maximale snelheid slinger in evenwichtsstand

• Log in om te kunnen reageren

vormfout

vormfout

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2012 - 11:29

Dit is de opdracht:

Een schommel heeft een eigenfrequentie van 0,30 Hz. De schommel wordt geduwd met de halve frequentie.

Op een gegeven moment komt de schommel (in de uiterste stand) 50 cm hoger dan de evenwichtsstand.
Bereken de snelheid in de evenwichtsstand.

Ik gebruik de formule voor de frequentie LaTeX en de baansnelheid LaTeX

r = 0,50 m
f = 0,15 m

T =(6 +2/3)

dan kom ik uit op v = 0,47 m/s

Wat ik blijkbaar moest doen is:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
Wat gaat hier mis? waarom mag ik de baansnelheid hier niet gebruiken, hoe moet ik dat zo zien?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2012 - 11:52

Wat gaat hier mis? waarom mag ik de baansnelheid hier niet gebruiken, hoe moet ik dat zo zien?

dit:

r = 0,50 m

interpreteer je om te beginnen verkeerd. De slingerlengte is geen 50 cm, het hoogteverschil in de uiterste stand is 50 cm, dus véle slingerlengtes zijn denkbaar, bijvoorbeeld:

slinger.gif

Hoe je komt op f=0,15 m :) (frequentie is 15 cm??) is me verder ook een raadsel.

Als je het zo wil aanpakken zul je eerst mbv de eigenfrequentie de lengte van de slinger moeten uitrekenen, zodat je een correcte straal krijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

vormfout

vormfout

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2012 - 12:13

Umax is toch r = amplitude? Het is trouwens een veer denk ik dat heb ik verkeerd neergezet.

Ik bedoelde f = 0,15 Hz

Veranderd door vormfout, 05 februari 2012 - 12:16

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2012 - 12:38

ik heb de titel aangepast omdat de oefening duidelijk betrekking heeft op een schommel en dús een slinger, dus hoezo begin je nu over een veer?

Ik bedoelde f = 0,15 Hz

ja, maar die heeft er niets mee te maken. Als ik mijn dochtertje op een schommel zet die een slingertijd van 3,33 seconden heeft geef ik haar elke 6,66 seconden een duwtje, dus niet elke keer dat ze voor mijn neus hangt, maar een keertje wél en een keertje niet. Dat is alles wat er staat. Er is geen enkele reden om daarmee te gaan rekenen, tenzij er nog een vervolgoefening komt waarin de toegevoegde energie demping moet gaan opheffen of zo.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

vormfout

vormfout

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2012 - 12:47

Ok en waarom is dan Ez gelijk aan Ek?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2012 - 13:09

waarom is dan Ez gelijk aan Ek?

spreek uit als:

Waarom is de zwaarte-energie in de uiterste stand gelijk aan de bewegingsenergie in de evenwichtsstand?

Vanwege de wet van behoud van energie.

In de uiterste stand hangt de slinger stil, bewegingsenergie = 0 J, maar heeft hij wel potentiële (zwaarte-)energie , X J.
Totaal aan energie (0 + X) = X J

Naarmate hij richting de evenwichtsstand gaat neemt zijn zwaarte-energie af, bijvoorbeeld met Y J . Energie gaat nooit verloren, wordt hoogstens omgezet van de ene vorm in de andere. Bewegingsenergie neemt dus onvrmijdelijk toe met Y J.

Totaal aan energie (0 + Y) + (X - Y) = X J.
De totale energie X is dus behouden.

Door de evenwichtsstand heengaand neemt de zwaarte-energie weer toe ten koste van de bewegingsenergie tot de slinger in de andere uiterste stand weer stilhangt.

vormfout

vormfout

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2012 - 13:55

Heel erg bedankt voor je antwoorden, het is mij nu helemaal duidelijk.

Ik heb alleen nog een vraag: Hoe kan ik weten dat de schommel een slinger is? Hoe kan je dat in het algemeen bepalen of een object een slinger dan wel een veer is als dat niet gegeven is?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2012 - 14:05

Ik heb alleen nog een vraag: Hoe kan ik weten dat de schommel een slinger is?

Zo ? :)

vormfout

vormfout

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2012 - 14:49

oeps dat was erg dom.

Ik dacht aan zo'n hefboom ding met een veer ofzo... vreemd. Ik weet de naam niet eens.

Nogmaals bedankt ik ga weer verder, ik heb nog veel te doen. :)

Veranderd door vormfout, 05 februari 2012 - 14:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures