Problemen bij coach 6

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 34

Problemen bij coach 6

Hallo,

Ik probeer een model te maken in het programma Coach maar het werkt maar niet.

Ik probeer een model te maken dat de baan van een schot uit een paintballpistool simuleert, maar volgens mij is de massa die ik invoer te klein, omdat als ik een grotere massa invoer er wel een grafiek wordt gemaakt. Met dit model probeer ik de beste hoek te vinden waaronder het balletje het verst zou moeten komen.

Dit heb ik in het programma ingevuld:

Links:

ay = (Fly-Fz)/m

vy = vy + ay*dt

ax = -Flx/m

x = x + vx*dt

y = y + vy*dt

t = t + dt

Fl = k * v * v

v = sqrt(vx*vx + vy*vy)

Flx = Fl * vx/v

Fly = -Fl * vy/v

Als y < 0 dan stop EindAls

Rechts:

t = 0

dt = 0,01

m = 1,136e-3

g = 9,81

v = 30

A = (40/180) * pi

vx = cos(A) * v

vy = sin(A) * v

x = 0

y = 0

Fz = m*g

k = 0,037

Ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen, want ik heb dit model echt nodig voor mijn profielwerkstuk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Problemen bij coach 6

volgens mij is de massa die ik invoer te klein, omdat als ik een grotere massa invoer er wel een grafiek wordt gemaakt.
behalve bij een massa 0 zou je eigenlijk toch een grafiek moeten krijgen? Maak je misschien een notatiefout met die tienmacht? Als je die massa invoert als 0,001136 kg, werkt het dan wel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

Ik zie nu dat als ik de v een stuk groter maak (150) er een heel klein streepje komt.

Voor de duidelijkheid ik probeer een x,y-grafiek te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Problemen bij coach 6

Paintball schreef:Ik zie nu dat als ik de v een stuk groter maak (150) er een heel klein streepje komt.

Voor de duidelijkheid ik probeer een x,y-grafiek te maken.
en hoe ziet dat streepje er dan wel uit? Screenshot?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

Ik had geen tijd meer vandaag. Ik zet morgen een screenshot hierop.

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

Links:

ay = (Fly-Fz)/m

vy = vy + ay*dt

ax = -Flx/m

vx = vx + ax*dt

x = x + vx*dt

y = y + vy*dt

t = t + dt

Fl = k * v * v

v = sqrt(vx*vx + vy*vy)

Flx = Fl * vx/v

Fly = -Fl * vy/v

Als y < 0 dan stop eindals

Rechts:

t = 0

dt = 0,01

m = 0,001136

g = 9,81

v = 250

A = (40/180) * pi

vx = cos(A) * v

vy = sin(A) * v

x = 0

y = 0

Fz = m*g

k = 0,037

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Problemen bij coach 6

Hmm, daar zit dus iets goed mis in je model.

Opnieuw beginnen, geheel zonder weerstand, en testen, dat moet éérst een fatsoenlijke parabool opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

Bij een massa van 0,2 komt er wel gewoon een mooie grafiek. Daarom vind ik dit dus ook erg raar...

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

Zonder luchtweerstand krijg ik ook gewoon mooie grafieken. Ik vind het erg raar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Problemen bij coach 6

Zonder luchtweerstand en een écht kleine massa ( die 1,nogwat ·10-3 kg) werkt ook (da's belangrijk om te weten of er een fout in die massa zit.

Zo ja, probeer eens handmatig na te rekenen of bijvoorbeeld het moment van grootste Y in je grafiek klopt.

Dan is dat in ieder geval in orde, plaat hier dát model en dan gaan we vanaf dáár een stapje verder, en weer model testen.

Modellen meot je nooit in een keer in elkaar gooien, altijd in stapje verder/test, stapje verder/test, etc. Troubleshooten in een model waarin meerdere fouten zitten is een crime.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Problemen bij coach 6

ik heb hem nagerekend, die is perfect zoals het hoort. Met die snelheid en onder die hoek moet hij op 62,7m de grond weer raken, en dat doet hij.

Goed, volgende stap? Wat moet hier bij gebouwd worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: Problemen bij coach 6

De formules van luchtweerstand inbouwen. Maar ik zie geen andere manier om dat te doen zoals ik dat eerst had gedaan. Ik heb namelijk een tijd geleden op school een stencil gekregen waarbij je moest berekenen met welke hoek een voetbal het best weggeschoten kan worden. Ook dit moest ik zonder en mét luchtweerstand berekenen. Daarom had ik gelijk al deze modellen, omdat ik wist dat ze moeten kloppen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Problemen bij coach 6

Ik zie rechts bij beginwaarden staan
\(A=\frac{40}{180} \cdot \pi \)
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt.

(ik moet eerlijk bekennen dat ik van IP coach 6 geen verstand heb)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Problemen bij coach 6

@Aadkr, Coach rekent met radialen, en 40/180*pi betekent dus 40°
Flx = Fl * vx/v

Fly = -Fl * vy/v
deze twee regels kunnen volgens mij niet kloppen. Dit zegt feitelijk dat als vx de helft is van v, dat dan ook de luchtweerstand bij snelheid vx de helft is van de luchtweerstand bij snelheid v.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer