Springen naar inhoud

Conductometrische massabepaling.

• Log in om te kunnen reageren

Hecia

Hecia

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2012 - 19:29

Hallo,

Voor de conductometrische massabepaling van Cu2+-ionen gebruik ik de volgende neerslagreactie:

3Cu(aq)2+ + 2PO4 (aq)3- --> Cu3(PO4)2 (s)

Waarbij ik deze stoffen in oplossing gebruik:
- koper(II)sulfaatpentahydraat (Cu(aq)2+ + SO4 (aq)2-)
- natriumfosfaat (Na(aq)+ + PO4 (aq)3-)

Cu2+-ionen hun elektrische geleidbaarheid is beter dan Natrium's geleidbaarheid.

Nu is mijn vraag, wat zal er gebeuren met de geleidbaarheid als ik deze twee stoffen bij elkaar breng? Aangezien Natrium-ionen ook geleiders zijn, blijft de lijn met een bepaalde richtingscoëfficient lopen tot het omslagpunt bereikt is, en daarna met een andere richtingcoëfficient?

Of zijn hierbij ook andere factoren waarmee ik rekening moet houden? Zijn SO4 (aq)2--ionen ook geleiders?

Met vriendelijke groet,

Tom

Veranderd door Hecia, 05 februari 2012 - 19:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2012 - 12:29

zeer ruwweg kan je stellen dat de geleidbaarheidsbijdrage van elk ionen evenredig is met zowel de concentratie als de lading.

Als je CuSO4 titreert met Na3PO4 ga je zowel nieuwe ionen in de oplossing brengen, maar ook ionen neerslaan. Je heb zelf al de stochiometrie gevonden van de neerslagreactie: je ziet dat in de opgeschreven reactie eigenlijk een totale lading van 3*2 + 2*3 = 12 verdwijnt. De noodzakelijke fosfaat voer je aan als natriumfosfaat: in totaal ga je dus 6 natriumionen extra aanbrengen, die in oplossing blijven. Echter zie je dat netto lading verdwijnt: de geleidbaarheid daalt.

Als echter alle koperionen weggereageert zijn, en je blijft titreren, wat gebeurt er dan met de hoeveelheid ionen? En dus met de geleidbaarheid?

Veranderd door Typhoner, 06 februari 2012 - 12:30

This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures