Praktische benadering ideale gas(wet)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

Praktische benadering ideale gas(wet)

Hallo,

bij het uitwerken van berekening a.d.h.v. dde ideale gaswet worden er steeds benaderingen gehanteerd.

Theoretisch zou volgende zaken moeten gelden om deze wet te mogen gebruiken:

-hoge temperatuur

-lage druk

Welke combinatie geeft nu de beste benadering/kleinste foout, dus wanneer mag ik nog steeds de gaswet gebruiken?

1. Een gas met een lage temperatuur en lage druk.

2. Een gas met hoge temperatuur en hoge druk.

3. Een gas met een lage temperatuur en hoge druk.

Volgens mij:

1. ja: hier zijn de gasmoleculen immers nog voldoende ver van elkaar verwijderd, zodat ze niet botsen (uiteraard hebben ze wel een lage Ekin)

2. nee: moleculen botsen constant met elkaar en dit in een zeer beperkte ruimte, er zal dus constant energieverlies zijn

3. hier twijfel ik

Wat 'denken' julie?

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Praktische benadering ideale gas(wet)

hoe laag en hoog wil je het hebben? Denk bijv. wat er gebeurt bij voldoende druk en lage temperatuur: wordt een gas dan niet vloeibaar?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Praktische benadering ideale gas(wet)

2. nee: moleculen botsen constant met elkaar en dit in een zeer beperkte ruimte, er zal dus constant energieverlies zijn
(gas)moleculen botsen volkomen elastisch, omdat ze niet blijvend kunnen vervormen. Energieverlies treedt daarbij dus niet op. Anders zou je gekke dingen zien gebeuren in een afgesloten fles lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 232

Re: Praktische benadering ideale gas(wet)

Mijn vraagstelling doelt meer op de fout die je zou maken door het (onterecht) gebruik van de ideale gaswet, in de veronderstelling wel dat de materie die je bestudeeert natuurlijk nog wel in de gas/damp-fase is...
Denk bijv. wat er gebeurt bij voldoende druk en lage temperatuur: wordt een gas dan niet vloeibaar?
Jawel, en dus mag je de ideale gaswet hier zeker niet meer gebruiken. Maar dit weet je, stel dat we spreken over een net verzadigde damp. Kan/mag dit dan als ideaal gas worden beschouwd, en in welke mate kan ik de druk en/of temperatuur dan wijzigen zodanig dat de gaswet nog steeds kan worden toegepast?

Misschien is m'n vraag wat te uitgebreid om er een eenduidig antwoord op te knn. geven..
(gas)moleculen botsen volkomen elastisch
Correct, daar ging ik idd. compleet de mist in :)

Mvg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Praktische benadering ideale gas(wet)

Algemeen geldt dat: p.V = n.Z.R.T waarin Z = compressibility factor. Voor een ideaal gas is Z = 1.

Of een gas zich nagenoeg ideaal gedraagt of niet kan men afleiden uit de waarde van Z , welke bepaald wordt door Tr en pr:

http://accessscience.com/loadBinary.aspx?a...80300FG0030.gif

Het gaat er dus niet om of p laag en/of T hoog is, maar of pr laag en/of en Tr hoog is.

Tr = T/Tc

pr = p/pc

T = absolute temperatuur

Tc = kritische temperatuur van het desbetreffende gas

p = absolute druk

pc = kritische druk van het desbetreffende gas
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 232

Re: Praktische benadering ideale gas(wet)

Oké, dankjewel voor de antwoorden :) .

Mvg.

Reageer