Laptop scherm: hard/software probleem

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Laptop scherm: hard/software probleem

Ik heb een laptop van ongeveer 5 jaar oud (toshiba L30-105) maar sinds enkele weken is het opstarten een rommeltje geworden. Als ik opstart krijg ik altijd het splash screen van toshiba te zien dat wel uitvalt na een onbepaalde tijd (soms direct, soms iets later). Als ik geluk heb geraak ik tot aan het grub selectie scherm (is namelijk een dual boot) en dan kan ik verder. (Had nu dus even geluk :) )

Dan werkt alles volledig tot ik even weg ben van de computer (30 à 60 min). Als ik dan bv. de muis beweeg krijg ik beeld maar dat valt direct terug weg. (zoals bij opstarten)

Iemand enig idee waaraan dit kan liggen en of ik het kan repareren? Ik zou vermoeden dat dit een probleem is van mijn grafische kaart, maar dan wel een selectief probleem :)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

Voordat je onderdelen gaat vervangen, een computer gaat zo'n 5 jaar mee.

Lees dit bv

http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-comput...4047#antwoorden

een computer gaat meestal zo’n 5 jaar mee.

branders gaan meestal wat sneller kapot maar een nieuwe kost hooguit 15 euro.

alle onderdelen hebben 3 jaar garantie behalve de voeding.

geheugen van kingston heeft zelfs levenslange garantie, je hoeft alleen de verzendkosten te betalen en je krijgt binnen 2 weken een nieuwe opgestuurd ook al was je oude geheugen 10 jaar oud.

er is echter de wet van moore(more). elke 20 maanden verdubbelt de snelheid/opslagcapaciteit van een computer.

na 5 jaar heb je 60 maanden, dat is 3 maal een verdubbeling dus dan is na 5 jaar een nieuwe computer alweer 8 keer zo snel(2-4-8). Vandaar dat een computer van 5 jaar oud eigenlijk al te oud is geworden maar in principe kan een computer 10 jaar mee gaan als je af en toe wat onderdelen vervangt zoals een brander/cd speler en/of de videokaart, deze onderdelen gaan 3 tot 4 jaar mee.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

Uiteraard zijn kosten aan deze laptop kosten op 't sterfhuis. Mja, moest er iemand een oorzaak weten (of misschien een oplossing) is dat altijd welkom. Ik gebruik graag mijn oude laptop nog wat verder voor op vakantie en vakantiestages.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

Klinkt als een boot loop (de computer herstart zichzelf elke keer)? Je zou de tips op deze pagina kunnen proberen: http://www.ehow.com/how_5004158_fix-window...eboot-loop.html.

Ik heb zelf ooit een keer een boot loop gehad op mijn desktop. Na openschroeven bleek dat er een condensator "open" stond. Niet gehinderd door enige kennis heb ik de bovenkant weer een beetje dichtgerukt, en daarna was het probleem weg. Typisch gevalletje van geluk hebben, dus. Of zoiets met een laptop ook goed lukt (het is tenslotte allemaal kleiner), weet ik niet (als dat al de juiste combinatie probleem/oplossing is).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

Ik vermoed van niet (dat zou willen zeggen dat ik terug beeld krijg bij de volgende cyclus) maar ik kan mij vergissen. Bijkomende info: het beeld blijft nog zeer vaag zichtbaar.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

Wat gebeurt er als je een extern beeldscherm aankoppelt? Als die hetzelfde probleem heeft is het je GPU, indien niet zou het wel eens gewoon je scherm kunnen zijn?

En is het echt helemaal weg, of zie je in het pikkedonker nog iets (zoals je in je laatste bericht suggereert)? Want dan zou ik denken dat er iets mis is met je backlight in je scherm.

Grafische driver updaten/herinstalleren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

To be continued. Voorlopig lukt het weer even zonder problemen :) Vreemd :)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Laptop scherm: hard/software probleem

To be continued. Voorlopig lukt het weer even zonder problemen :) Vreemd :)
Nee hoor...ik heb gisteren om 17.50 je pc ingestraald :)
nothing will change without a rebel

Reageer