Springen naar inhoud

Grootheden en eenheden in het onderwijs


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Hem

    Hem


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2012 - 12:51

Beste forumgangers,

Als docent scheikunde(/natuurkunde) ben ik momenteel bezig om een afstudeer onderzoek omtrend dit onderwerp te doen en ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met het zoeken van al bestaande literatuur. Ik wil weten waar leerlingen precies vastlopen als het gaat om de kennis en toepassing van grootheden en eenheden.

Onderzoeksvraag:
In hoeverre kan ik het begrip en het toepassen van “grootheden en eenheden” verbeteren van mijn vmbo1-leerlingen.

Deelvragen:
In hoeverre hebben mijn vmbo1-leerlingen begrip van grootheden en eenheden?
Welke verbanden zien leerlingen tussen de, voor dit onderzoek relevante, begrippen (grootheid, eenheid, afstand, oppervlakte, meter, enz.)?
Welke wiskundige vaardigheden beheersen de leerlingen m.b.t. natuurkundige opgaven?

Ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb.

Alvast bedankt!

PS:
De cursus zoals deze hier beschreven staat zal ik dan ook zeker meenemen in mijn vakdidactisch handelen.

Veranderd door Hem, 07 februari 2012 - 12:51


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2012 - 15:08

Beste forumgangers,

Als docent scheikunde(/natuurkunde) ben ik momenteel bezig om een afstudeer onderzoek omtrend dit onderwerp te doen en ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met het zoeken van al bestaande literatuur.


Het zoeken van bestaande literatuur is juist ook onderdeel van je thesis...
Quitters never win and winners never quit.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2012 - 17:49

Ik wil weten waar leerlingen precies vastlopen als het gaat om de kennis en toepassing van grootheden en eenheden.

(ik probeer dat aan vmbo- en onderbouw-havo leerlingen duidelijk te krijgen voor mijn dagelijks brood)In mijn beleving gaat dat al mis op taalkundig gebied. De woorden grootheid en eenheid zijn al te abstract, nemen ze niet mee uit het dagelijks leven. Als je de vraag stelt "wat wil je meten" krijg je niet altijd antwoorden als " de lengte" maar in plaats daarvan maar al te vaak "de meters".
Na een paar lessen kunnen ze dan wel de juiste antwoorden geven (kwestie van herhalenherhalen) maar als je er na een maand op terugkomt zijn ze de begrippen weer kwijt. In de loop van hun tweede jaar natuurkunde (3e leerjaar) ga ik dan een natuurkundewoordenboekje met ze opbouwen, " | snelheid | v | meter per seconde | m/s | ", dat soort dingen. Ik heb me ooit nog eens voorgenomen om er een kwartetspel mee te maken, maar het komt er niet van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Hem

    Hem


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2012 - 15:54

Uiteraard is dat zo.
Desalniettemin kan ik leren van ervaringen van andere gebruikers m.b.t de juiste zoekfuncties.
De "oplossingen" heb ik al veelvuldig gevonden, maar ik kan zelf geen gerichte onderzoeken terug vinden.
Vandaar de vraag. Als jullie nog een goede "vraag" weten dan ben ik jullie eeuwig dankbaar.

Ik kan het een en ander uit TIMSS en PISA halen, maar weinig gericht op mijn onderzoeksvraag specifiek.

#5

liamgek

    liamgek


  • >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2012 - 18:14

Mijn mentor van vorig jaar waar ik nu nog steeds natuurkunde van heb wist dit antwoord.
Hij zegt:
Leerlingen beginnen al met een vooroordeel dat het moeilijk is, ze leren hierdoor dus ook niet.
Ze hebben geen inzicht of toepassingsvermogen.
Jongeren kunnen over het algemeen niet rekenen.
Daar wordt te weinig aandacht aan besteed op de basisschool en door de leerling zelf.
EDIT:
Uitlegtip over je grootheid en eenheid begrip is heel simpel.
Geef ze allerlei voorbeelden zoals:
''Geld is een grootheid, eenheden daarvan zijn euro, mark, pond, dollar.''
''Lengte is ook een grootheid, eenheden daarvan zijn centimeter, millimeter en kilometer.''
Voorbeelden helpen echt altijd met het begrijpen.

Veranderd door liamgek, 10 februari 2012 - 18:17






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures