Aantal mensen na 100 jaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Aantal mensen na 100 jaar

Ik ben niet wiskundig ingesteld (vandaar mijn bijdrage hier). Mijn vraag is louter theoretisch: stel dat in een stad 50.000 mannen en 50.000 vrouwen in het jaar 1900 met elkaar gezinnen vormen en elk gezin krijgt 3,5 kinderen. Elk volgend kind vormt ook zijn eigen gezin. Een generatie wordt om de 25 jaar gevormd. Hoeveel mensen zijn er van 1900 tot 2000 op de wereld gezet? We nemen aan dat de stad afgesloten is van de buitenwereld en dus geen externe invloeden ondergaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Aantal mensen na 100 jaar

Zou je het kunnen in een eenvoudigere situatie? Bijvoorbeeld: bekijk maar 10 jaar, en elk gezin krijgt 1 kind. En na 5 jaar vormt zich een nieuwe generatie. (Dan nog een vraag aan jou: ga je, in je model, ervan uit dat die 3,5 kinderen er allemaal tegelijk en "meteen", dus bij het vormen van een nieuwe generatie, zijn?)

En wat weet je al over zo'n modellen opstellen (voorkennis?)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Aantal mensen na 100 jaar

Het is wel louter theoretisch, ik vraag geen andere criteria dan wat er zou gebeuren als elke generatie 2 kinderen kreeg en dit een eeuw lang vol hield. Wat zou het resultaat zijn van 2 x 50.000 mensen? Ik dacht eerst aan Fibonacci maar ik weet niet of dit hier op kan slaan. Die 100.000 is niet uit de lucht gegrepen, het gaat om een verloren jaar ((een jaar waarin het aantal geboorten 0% was (min of meer) en dat echt heeft bestaan)) en ik vraag me dus af hoeveel volgende generaties er verloren zijn gegaan louter door dat bewuste O% jaar. Puur rekenkundig.

Hopelijk bestaat er een formule over, ik dacht dat ik dat ergens eens gelezen had, maar ben het kwijt geraakt.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Aantal mensen na 100 jaar

Het is dus geen schoolopdracht of dergelijke? Verder vroeg ik ook naar je voorkennis in deze. Heb je al soortgelijke, maar eenvoudigere, modellen opgesteld?

Om aan zo'n model te beginnen, begrijp je ook best hoe zoiets werkt (daarom mijn 'vereenvoudiging'). Op het jaar 0 heb je dus 50000 koppels. Die krijgen elk 1 kind. Dus ... kinderen. Deze kunnen na 5 jaar koppels vormen. Dus dan heb je ... koppels die elk weer 1 kind krijgen. Zie je iets?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Aantal mensen na 100 jaar

Bedankt, we zitten in de goede richting, maar ik heb geen zin om de berekening manueel te gaan doen. Bestaat er geen formule hiervoor? Ik dacht eerst dat dit iets was als exponentiële verdubbeling. Ik heb geprobeerd die in Excel te vinden maar dat bleek onbegonnen werk. Er staat in Israel een monumentje waarop staat hoeveel generaties Israelieten er door de holocaust verloren zijn gegaan, hoewel ik daar ook niet zeker van ben. Het kan ook het omgekeerde zijn: hoeveel generaties er gered werden dankzij de inzet van mensen als Schindler. Heel vervelend...

Reageer