Fenolftaleine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Fenolftaleine

Met school hebben we aantal titraties gedaan. Nu is alleen een vraag waarom fenolftaleine van licht paars terug gaat naar kleurloos.

Ik heb op wiki gelezen dat fenolftaleine bij een pH 13> weer kleurloos wordt.

Alleen als de tritraat is omgeslagen wordt er niks meer toegevoegd of weggehaald.

als iemand dit kan uitleggen graag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Fenolftaleine

Als fenolftaleïne paars is betekent dat dat de de pH groter is dan 8,2 en de oplossing dus basisch is.

In een basische oplossing zijn OH- ionen aanwezig.

Welk gas in de lucht zou kunnen reageren met deze OH-ionen ?

Berichten: 6

Re: Fenolftaleine

waterstofgas en dat reageert dan met hydroxide tot water dus de pH daalt weer?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Fenolftaleine

In de lucht zit geen waterstofgas, en waterstofgas is geen zuur (en reageert dus ook niet met OH-)

In lucht zit wel CO2, maar dat is niet de verklaring.

In basisch milieu (pH > 8.2) staat fenolftaleïne een H+ ion af. In de vorm die het molecuul dan heeft wordt een deel van het zichtbare licht geabsorbeerd, waardoor de oplossing paars oogt.

Bij een pH boven 13 staat fenolftaleïne nóg een H+ af. In de vorm die het molecuul dan heeft wordt geen zichtbaar licht geabsorbeerd, en dus wordt een oplossing weer kleurloos.

Zie hiervoor ook deze pagina
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Fenolftaleine

Marko schreef:In de lucht zit geen waterstofgas, en waterstofgas is geen zuur (en reageert dus ook niet met OH-)

In lucht zit wel CO2, maar dat is niet de verklaring.

In basisch milieu (pH > 8.2) staat fenolftaleïne een H+ ion af. In de vorm die het molecuul dan heeft wordt een deel van het zichtbare licht geabsorbeerd, waardoor de oplossing paars oogt.

Bij een pH boven 13 staat fenolftaleïne nóg een H+ af. In de vorm die het molecuul dan heeft wordt geen zichtbaar licht geabsorbeerd, en dus wordt een oplossing weer kleurloos.

Zie hiervoor ook deze pagina
Dit had ik inderdaad al gezien.

Alleen ik ben gestopt met de titratie. dus er komen ook geen OH- ionen bij waardoor de pH gelijk blijft. Zover ik het begrijp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Fenolftaleine

Als je nadat de kleur is omgeslagen niets meer toevoegt zoals je beschrijft in bericht 1 dan komt het ontkleuren door de reactie van het koolstofdioxide uit de lucht met de OH- ionen in de oplossing.

Pas als je sterke base zou toevoegen en de pH boven de 13 uit zo komen ontkleurt de oplossing om de reden die Marko aangeeft. Als je overigens 0,1 M base toedruppelt komt de pH ook niet zo gauw, of beter niet, boven de 13 uit.

Berichten: 6

Re: Fenolftaleine

Als je nadat de kleur is omgeslagen niets meer toevoegt zoals je beschrijft in bericht 1 dan komt het ontkleuren door de reactie van het koolstofdioxide uit de lucht met de OH- ionen in de oplossing.


als dit zo is welke reactie vind er dan plaats tussen OH- ionen en de koolstofdioxide?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Fenolftaleine

Als je CO2 + H2O nu eens schrijft als 'koolzuur' dus als 'H2CO3' zou je het dan wel weten?

Berichten: 6

Re: Fenolftaleine

als je het zo zegt snap ik het.

Dus als ik het goed begrijp zit er in de lucht ook koolzuur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Fenolftaleine

Nee in de lucht zit koolstofdioxide, CO2. Dat is een gas.

In water opgelost gedraagt koolstofdioxide zich als koolzuur, maar koolzuur bestaat niet echt, daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens.

Maar heb je nu al de reactievergelijking?

Berichten: 6

Re: Fenolftaleine

H2O + CO2 + OH- --> HCO3 + H2O

dat is de reactie vergelijking die ik maak dan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Fenolftaleine

H2O + CO2 + OH- --> HCO3- + H2O

Ok, nu nog aan beide kanten H2O wegstrepen en dan ben je er.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Fenolftaleine

Sorry, ik las helemaal verkeerd. Dacht dat je met "weer omslaan" bedoelde dat de oplossing weer kleurloos wordt als je verder base toevoegt. Maar dat stond er niet.

Het kleurloos worden wanneer je het laat staan komt inderdaad door CO2.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer