Kunstmest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Kunstmest

Hallo,

Dit is nu de 3e keer dat ik op dit forum een vraag stel over mijn profielwerkstuk, maar ik heb jullie hulp weer nodig.

Ik ga kijken welke invloed stoffen op de groei van planten heeft. Dan gaat het voornamelijk over de stoffen die in kunstmest zitten.

Na een tijdje zoeken op het internet heb ik wat verhoudingen van stoffen gevonden.

7,0% stikstof totaal (N) waarvan 2,9% nitraatstikstof, 1,8% ammoniumstikstof en 2,3% ureumstikstof

3,0% in water oplosbaar fosforpentoxide (P2O5)

7,0% in water oplosbaar kaliumoxide (K2O)

Micronutriënten oplosbaar in water: 0,02% boor (B), 0,004% koper (Cu), 0,04% ijzer (Fe), 0,02% mangaan (Mn), 0,002% molybdeen (Mo), 0,004% zink (Zn)

Als je al deze procenten bij elkaar optelt heb je nog lang geen %100. Ik vroeg me dus af, waar slaan die procenten op? is het aantal procenten dat overblijft water? (het gaat hier namelijk over een vloeibaar kunstmest). En waar is het in uitgedrukt? in een massa percentage, of volume, of mol?

Voor de rest staan de "Micronutriënten oplosbaar in water" niet in een verbinding, bedoelen ze dat die stoffen er gewoon puur inzitten en niet in een verbinding?

Ik heb ook al een mail gestuurd naar de Univercity of Wageningen en enkele Kunstmestfabrikanten. Op hun antwoord moet ik nog wachten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kunstmest

Na een tijdje zoeken op het internet heb ik wat verhoudingen van stoffen gevonden.
dit is maar één van de duizenden verschillende mengmeststoffen (met dus evenzovele verschillende NPK-verhoudingen) die te koop zijn.
Als je al deze procenten bij elkaar optelt heb je nog lang geen 100%.
als je honderd kg van deze oplossing neemt zal deze 7 kg N, 3 kg P2O5** en 7 kg K2O **bevatten.

(**:maar niet in die oxidevorm hoor. Het uitdrukken van de gehalten aan metallische macro-elementen in hun oxiden is een historische kwestie waarvoor tegenwoordig weinig grond meer is maar die toch beklijft (zoiets als in de elektro de stroom van + naar - gaat).)
is het aantal procenten dat overblijft water?
Slechts onder andere. Voor 1 kg nitraatstikstof heb je bijvoorbeeld al ruim 4 kg nitraat nodig, nog afgezien van een positief ion dat daar bijhoort.
Voor de rest staan de "Micronutriënten oplosbaar in water" niet in een verbinding, bedoelen ze dat die stoffen er gewoon puur inzitten en niet in een verbinding?
Dat gebruik van micronutriënten is pas later ontstaan, en daarvoor is nooit de gewoonte gebruikt die in hun oxiden uit te drukken.

Boor zit er veelal in als borax, koper, mangaan en zink als sulfaten daarvan, molybdeen als natriummolybdaat en ijzer veelal in een chelaat gebonden. Maar ze worden in zuiver elementgehalte weergegeven.

zie ook:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=516130
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Kunstmest

Misschien ben je iets te moeilijk bezig voor een profielwerkstuk?

Er bestaat eenvoudiger kunstmest, ik denk bijvoorbeeld aan struviet.

Ook dan kun je verschillende testen doen, met welke stoffen invloed hebben op de groei van een plant.

En als je daarbij nog tijd over hebt is het misschien leuk, tis een tip, om de struviet uit urine te maken.

Dit werd, als ik mij niet vergis, vorig jaar op PinkPop gedaan, de urine werd verzameld en daarvan werd struviet gemaakt. Zou een leuk onderwerp zijn.

Als ik mij niet vergis waren ze hiermee bezig aan het Van Hall Larenstein in Leeuwarden.

Misschien kun je daar contact mee opnemen.
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

Reageer