Springen naar inhoud

Bufferformule

• Log in om te kunnen reageren

linsje94

linsje94

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2012 - 21:53

Hallo,
Ik heb een titratieproef uitgevoerd waarbij ik een tititratiecurve van deze zuurbaseractie heb gekregen met twee equivalentiepunten.
Ik ben erachter gekomen dat ik de bufferformule ph=pka kan gebruiken om de beide zuurconstante uit te rekenen. Wat ik alleen niet begrijp is waarom gebruik je een bufferformule er heerst toch geen evenwicht? En waarom moet je op de helft van het equivalentiepunt de ph aflezen en niet in het buigpunt waar het punt zelf zit?
Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan geven!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 februari 2012 - 22:25

Wat ik alleen niet begrijp is waarom gebruik je een bufferformule er heerst toch geen evenwicht?

Waarom zou er geen evenwicht zijn?

En waarom moet je op de helft van het equivalentiepunt de ph aflezen en niet in het buigpunt waar het punt zelf zit?

Jouw pH = pKa is niet de volledige bufferformule.
Zoek de volledige bufferformule op in je cursusboek en je zult snappen waarom je op de helft moet aflezen.
Hydrogen economy is a Hype.

linsje94

linsje94

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2012 - 22:35

Omdat het een sterke base en en zwak zuur is dus dan heersy voor zover ik weet geen evenwicht.
Die formule staat niet in mijn boek maar ik heb hem van wikipedia gehald en daar stond ph is (Z-)/(HZ) *pka. En dan was (Z)/(HB) 1 dus dat kan worden wegstreept! Zoiets was het weet niet helemaal precie maar toen ik het las begreep ik niet waarom je op dehelft moet kijken. Ik weet dat de base en het zuur dan 50 zijn geneutraliseerd maar veder kom ik :S

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 februari 2012 - 22:46

Op ieder moment tijdens de titratie is er evenwicht (aangenomen dat je goed roert en langzaam titreert zoals het hoort).

... en daar stond ph is (Z-)/(HZ) *pka

Als je een zwak zuur HZ titreert met een sterke base, dan is halverwege de titratie de resterende [HZ] gelijk aan de gevormde [Z-] , toch? Dus?
Hydrogen economy is a Hype.

linsje94

linsje94

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2012 - 21:59

Oh ja dan zijn ze gelijk en delen door elkaar geeft 1 dus ksn je zeggen pH is pka op de helft!
Heel erg bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures