Springen naar inhoud

Massa nabootsen met een kracht

• Log in om te kunnen reageren

tijsva

tijsva

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2012 - 08:26

Voor een schoolproject moeten een lager belast worden door een massa die een bepaalde radiale kracht uitoefent op een lager.

Aangezien het bereik van de kracht vrij hoog moet zijn, zal ook de massa best fors worden. D.m.v. een hefboom kan een grotere kracht verkregen worden die "stabiel" is. Naarmate het lager slijt zal de kracht F nagenoeg hetzelfde blijven aangezien de massa niet veranderd.

Ik heb overwogen of een hydraulische cilinder de kracht kan uitoefenen, maar indien het lager slijt (en dus dunner wordt) zal de opgebouwde druk in de cilinder afnemen omdat de cilinder verder kan uitlopen. Daarmee neemt de kracht dus af.

Heeft iemand ideeen of suggesties om een "stabiele" kracht uit te oefenen die stabiel blijft? (of eenvoudig te controleren is?)

Bedankt alvast!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2012 - 09:38

Even JvdV's (mooie) tekening overnemen:
Geplaatste afbeelding

Hefboom met gewicht drukt op ťťn kant hiervan => andere kant geeft de uit te oefenen kracht.

tijsva

tijsva

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2012 - 10:16

Bedankt voor de reactie. Het idee an sich is logisch en bruikbaar, ik ben vergeten te vermelden dat ik probeer om de hefboom weg te strepen zodat de oplossing wat "compacter" is. Op deze manier heb ik overigens nog steeds te maken met een fysieke massa.

Veranderd door tijsva, 09 februari 2012 - 10:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures