'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

Zojuist kwam ik dit nieuwsartikel tegen, en ik vraag mij af hoe een dergelijke foetus in het lichaam van een drie-jarig jongetje kan ontstaan, en overleven....in de maag? Dat lijken mij (tel de kleurtjes) al vijf variabelen die toch erg uniek zijn....hoe kan dit?
In een ziekenhuis in Chiclayo (Peru) is een 'parasitaire tweeling' operatief verwijderd uit de maag van een 3-jarige jongen.

De deels gevormde foetus weegt zevenhonderd gram en is ongeveer 25 centimeter lang.

''Alles is goed gegaan'', reageert een arts. ''De foetus hebben we in een container gedaan en vervolgens opengesneden.''

Het heeft goede en slecht ontwikkelde delen, zoals een hoofd en een ruggengraat. Hierdoor was het anders dan een ingekapselde tumor.'' De hersenen, het hart, de longen en de darmen hadden zich nog niet ontwikkeld voordat de foetus in de baarmoeder werd geabsorbeerd door de andere foetus. De foetus heeft wel wat haar op de schedel en beschikt over ogen en een aantal botten.

(Video)
Een (dubbele) foetus van 700 gram is toch al een tijdje in ontwikkeling, ook gezien het ontstaan van verschillende menselijke structuren. Dus heeft de foetus een soort placenta in de maag? Lijkt me toch een zeer ongunstige plek om te ontwikkelen. En wellicht evenzo interessant; hoe kan een jongetje van drie jaar een ontwikkelende foetus in zich meedragen, hoe is de foetus daar ontstaan? Je zou bijna denken dat ie wat bevruchte eicellen heeft opgegeten, die zo sterk zijn dat ze het maagzuur aankunnen...wellicht leuk voor een film, maar hoe kan dit in de realiteit zo voortkomen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

Ik denk dat als je zoekt op 'fetus in fetu', dat je een heel eind komt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: 'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

Ik denk dat als je zoekt op 'fetus in fetu', dat je een heel eind komt.
Bedankt voor dit specifiekere begrip, al zijn mij een aantal zaken nog niet helemaal duidelijk;

1.) Ze spreken van een foetus...maar is het 'ding' wel een foetus, als het al geen hart en hersenen heeft?
De foetale fase begint acht weken na de bevruchting. Alle belangrijke lichaamsstructuren, zoals handen, voeten, het hoofd, de organen en de hersenen, zijn al aanwezig maar ze groeien verder en worden steeds functioneler.
2.) Waarom zijn het meestal tweelingen?

3.) Hoe kan de 'foetus' in leven blijven zonder placenta, of een nog sterker beschermend vlies in een sterk zure omgeving, als de maag?

4.) Ik stel mij bij het ontstaan van een embryo (en later foetus) nog altijd een samensmelting van een zaad- en eicel voor, dus hoe kan het dat een klompje cellen dan toch uitgroeit tot een menselijk gedaante...met weliswaar hier en daar wat mankementen en gebreken, maar toch...het is meer dan een 'normaal' hoopje tumorcellen.

En ja, dat zijn aanzienlijk wat vragen, maar eigenlijk begrijp ik het bestaan nog steeds niet! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

1.) Ze spreken van een foetus...maar is het 'ding' wel een foetus, als het al geen hart en hersenen heeft?
Dat het geen hart of hersenen heeft maakt niet zoveel uit. De definities van een foetus verschillen nog wel eens, maar 'een ongeboren kind dat een menselijke vorm begint te krijgen' is de meest gebruikte. Dus in dat opzicht is het een foetus.
2.) Waarom zijn het meestal tweelingen?
Is dat zo?
3.) Hoe kan de 'foetus' in leven blijven zonder placenta, of een nog sterker beschermend vlies in een sterk zure omgeving, als de maag?
Het krijgt via anastomosen bloed van de 'gastheer' in plaats van een moeder via de placenta. Er wordt nergens genoemd waar de foetus precies zat, maar ik betwijfel dat de foetus IN het lumen van de maag lag. Ik denk meer ingekapseld en van de maag uitgaande.
4.) Ik stel mij bij het ontstaan van een embryo (en later foetus) nog altijd een samensmelting van een zaad- en eicel voor, dus hoe kan het dat een klompje cellen dan toch uitgroeit tot een menselijk gedaante...met weliswaar hier en daar wat mankementen en gebreken, maar toch...het is meer dan een 'normaal' hoopje tumorcellen.
De exacte pathofysiologie is nog onduidelijk. Het kunnen inderdaad 'opgeslokte' tweelingen zijn, maar ook fetiforme teratomen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: 'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

Is dat zo?
Het zal waarschijnlijk niet om het twee jaar oudere broertje of zusje gaan. Dus in zoverre zou het inderdaad een tweeling kunnen zijn. Of het hier -zoals je zelf ook al aangaf- misschien om een terratoom kan gaan is zeer correct. Ik zou me er iet over verbazen als beide verklaringen voor blijken te komen.

Zonder de exacte anatomie van de parasitaire tweeling is het lastig om er iets meer over te kunnen zeggen en waarschijnlijk zal dit dan nog steeds niet veel helderheid verschaffen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'parasitaire tweeling' verwijderd uit maag 3-jarig jongetje

Ik zou me er iet over verbazen als beide verklaringen voor blijken te komen.


Vandaar mijn vraag. Is het zo dat de meeste gevallen worden toegedicht aan een 'opgeslokte' tweeling of is er juist sprake van een teratoom. Temeer de exacte etiologie vaak onduidelijk is zoals je aangeeft. Dat het niet om de buurman gaat of een oudere broer lijkt me evident.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer