Combinatie zuiger en hefboom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

Combinatie zuiger en hefboom

hoi , zou iemand me kunnen helpen?

Om een kracht op de kleine zuiger van een hydraulische pers uit te oefenen beschikt men over een hefboom die een lengte heeft van 75,0cm en waarvan het steunpunt op het ene uiteinde gelegen is. De stang van de kleine zuiger is op 17,0cm van dit uiteinde aan de hefboom bevestigd. De kleine zuiger heeft een diameter van 5,50cm ,de grote één van 27,5cm. Bereken de kracht die op de grote zuiger zal ontstaan, als men op het andere uiteinde van de van de hefboom een macht van 560N uitoefent

Ik kwam eerst uit bij 140.10^2 N , ik had het hermaakt en ik kwam uit bij 618.10^2 N :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Combinatie zuiger en hefboom

Die vorige lukte, zei je, en deze lijkt hierop als twee druppels water.

Dus plaats dan hier je uitwerking maar eens, dan kunnen we eens zien welke denk- en/of rekenfouten je maakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Combinatie zuiger en hefboom

om een kracht op de kleine zuiger van een hydraulische pers uit te oefenen beschikt men over een hefboom die een lengte heeft van 75,0cm en waarvan het steunpunt op het ene uiteinde gelegen is. De stang van de kleine zuiger is op 17,0cm van dit uiteinde aan de hefboom bevestigd. De kleine zuiger heeft een diameter van 5,50cm ,de grote één van 27,5cm. Bereken de kracht die op de grote zuiger zal ontstaan, als men op het andere uiteinde van de van de hefboom een macht van 560N uitoefent

Ik kwam eerst uit bij 140.10^2 N , ik had het hermaakt en ik kwam uit bij 618.10^2 N

iemand een ideetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Combinatie zuiger en hefboom

dus 560 N = 75,0cm (0,75m) en de kleine zuiger is gelegen op 17,0cm (0,17m) van dit uiteinde van de hefboom

Momentmacht=Momentlast dus 560.0,75m=0,17m. Flast

Flast = 420/0,17m = 247.10 N (Flast=Fklein)

Fklein.Agroot= Fgroot.Aklein

Fgroot =Fklein. Agroot/Aklein Agroot= 594 cm2 (0,0594 m2) Aklein=23,8 cm2 (0,00238 m2)

Fgroot = 247.10 N . 0,0594m2/0,00238m2

en kwam uit bij 618.10^2 N

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Combinatie zuiger en hefboom

Ik kwam eerst uit bij 140.10^2 N , ik had het hermaakt en ik kwam uit bij 618.10^2 N

iemand een ideetje?
Ja, mijn idee is dat je bij de eerste berekening de invloed van de hefboom niet hebt mee genomen in je berekening.

Bij de tweede berekening blijkbaar wel. 618 x 102 N is goed, maar dat schreef ik al.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Combinatie zuiger en hefboom

ja , de eerste keer had ik geen "gebruik" gemaakt van de gegeven hefboom . Ik wist niet goed wat ik ermee moest :/ maar dan heb ik het hermaakt en ik kwam dan uit op iets anders

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Combinatie zuiger en hefboom

Ok. Ik hoop dat je het nu wel weet, maar mocht het niet zo zijn dan vraag je maar weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Combinatie zuiger en hefboom

:)

Reageer