Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 3

Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

De zon en de planeten zijn het gehele jaar door alleen maar in het zuiden zichtbaar. Wat is hiervan de oorzaak?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

Vanwaar deze vraag, en heb je zelf echt helemaal geen idee?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

Vanwaar deze vraag, en heb je zelf echt helemaal geen idee?


Zelf dacht ik omdat wij op ongeveer 51graden noorderbreedte wonen en de zon en ook niet de overige planeten niet boven 23graden noorderbreedte uitkomt. Ik kreeg van iemand een reactie dat dit absoluut niet klopte maar hoe het wel zit wist hij ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

Je bent warm hoor. Als je ons zonnestelsel en de baan van de planeten van de zijkant zou bekijken, liggen alle planeten dan ongeveer in hetzelfde vlak, of niet? En hoe verklaart dat dan dat de zon niet boven de 23° NB* uitkomt?

* Ik weet zo even niet of dit getal exact is, maar dat neem ik van je aan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

23oNB komt aardig in de buurt.

wiki keerkring

Berichten: 3

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

klazon schreef:23oNB komt aardig in de buurt.

wiki keerkring
Dus mijn gedachte was toch correct. Ik wist dat de planeten de baan van de zon (ecliptica) volgde en mijn gedachte was dan ook dat de zon, en dus ook de planeten niet boven de 24graden noorderbreedte zouden uitkomen. Utrecht ligt op ongeveer 52 graden noorderbreedte, dus boven de 23graden.

Mijn dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

De zon en de planeten zijn het gehele jaar door alleen maar in het zuiden zichtbaar. Wat is hiervan de oorzaak?
Alleen maar in het zuiden? De zon komt in juni op in het noordoosten en gaat onder in het noordwesten. Tussen opkomst en ondergang doorloopt hij driekwart van de kompasroos. Hetzelfde geldt voor een planeet die in december in oppositie is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zon en planeten alleen maar in het zuiden zichtbaar?

absoluut onwaar is een overdrijving. Maar alle planeten bewegin zich ongeveer in het ecliptisch vlak (dwz, het denkbeeldige vlak waarin de aarde rond de zon beweegt). Alle planeten hebben een baanvlak dat daar een beetje van af wijkt, met als kampioen Mercurius wiens baanvlak een hoek van ruim 7° met ons baanvlak maakt. Mercurius kan dus af en toe 30° boven onze equator staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer