Springen naar inhoud

Acceleratie auto met matlab simulink

• Log in om te kunnen reageren

Shinall

Shinall

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2012 - 15:42

Hoi, Als eerste, ik ben hier nieuw
Ik heb al een aantal keer het forum gebruikt om mijn vragen te beantwoorden. dus daarvoor alvast dank!

Nu ben ik voor school bezig met een opdracht om de acceleratie verschillen te bepalen van een bepaald voertuig bij het gebruik van een gewone versnellingsbak of een Direct Shift Gearbox. Het voornaamste verschil is dat de DSG automaat een schakel tijd heeft van ong. 0.1 seconden en ik neem er één met zeven versnellingen.

Goed dat was de inleiding.

Ik ben met Matlab bezig geweest en heb tot zover de acceleratie van het voertuig voor elkaar. hier heb ik ook simulink voor gebruikt. echter nu is het probleem dat ik niet weet hoe ik bij bepaalde snelheden, voor een bepaalde tijd (0.1 sec.) dus alleen de voertuigweerstanden wil pakken, zodat het voertuig een vertraging heeft, waarna hij weer optrekt in de volgende versnelling.

Het voornaamste probleem is dus dat ik niet weet welk block ik moet gebruiken om voor een bepaalde tijd (tijdens de simulatie) een functie mee te laten draaien en na die tijd weer te stoppen. Ik bedoel hier dus niet twee aparte simulaties in één.

Ik hoop dat ik voldoende uitleg heb gegeven en dat er iemand is die mij hierbij kan helpen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2012 - 18:09

Volgens mij kun je dat prima doen met het switch blok
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Shinall

Shinall

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2012 - 21:31

Ja, zover was ik ook, om te 'switchen'tussen de ene en de andere functie, maar ik wil dus voor 0.1 seconden een functie runnen en daarna weer switchen, dus ik dacht iets van een aparte timer ofzo, die dan gaat lopen en wanneer die nul is weer een switch inschakelt.
maar ik weet niet of daar een block voor is

SuperStalker

SuperStalker

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2012 - 13:34

Je kan gebruik maken van meerdere switchblokken, 1 die voor 0.1 seconden aangaat, daarna een andere switchblok die na een bepaalde tijd aangaat, etc.

Shinall

Shinall

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2012 - 18:36

Ik heb het al voor elkaar,

Ik had een detect change blok gebruikt, die zegmaar de timer moest triggeren,
nu heb ik een Max Running Resettable erachter gedaan, deze houd de waarde vast (1).
deze gaat naar de uitgang, maar ook naar een Integer Delay, die kijkt wat de waarde was, een aantal seconden geleden en daarna met een relational operator wordt vergeleken met het trigger signaal, dit gaat dan de reset in van de MinMax.

Dus eigenlijk kijkt hij, door zijn waarde van een tijd geleden te vergelijken, hoelang hij al aan is, en als dat lang genoeg is, dat reset ie en slat de Minmax weer op 0 :)

Voor degenen die hetzelfde probleem hadden :)

Toch bedankt nog voor de moeite! ;)

Kan hier dan nu een slotje op of? :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures