Springen naar inhoud

Kaliumpermanganaat

• Log in om te kunnen reageren

johan1234x

johan1234x

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2012 - 23:50

hallo

ik heb op school een opdracht toegewezen gekrehen van het vak scheikunde.
het gaat over kristalwater in mohr's zout. Het bevat kristalwater. De formule is dus FeSO4(NH4)2 ē xH2O. De hoeveelheid kristalwater kun je bepalen met behulp van een zogenaamde redoxtitratie.

nu moet ik voor de opdracht als eerst een oplossing van 0,02 M kaliumpermanganaat maken, maar ik weet niet hoe kan iemand mij hier mee helpen?? ps er staat wel 0,02 M maar het moet in de buurt liggen van 0,03 ik moet zelf wel precies bepalen hoeveel het is.

vervolgens is de opdracht:
Los wat van het ijzer(II)ammoniumsulfaat op in water en voeg wat zwavelzuur toe. Ga zelf na hoeveel je ongeveer op moet lossen. maar hoe kun je dit weten??

please kan iemand mij helpen????????????????????????????????????????????????????????
ik heb niet zo lang de tijd meer

groetjes johan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 februari 2012 - 00:06

Begin eens met het opstellen van de reactievergelijking.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 februari 2012 - 11:34

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

johan1234x

johan1234x

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2012 - 20:19

K+ + Mn2+ O2 --> KMNO4

of zoiets

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 554 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2012 - 21:39

K+ + Mn2+ O2 --> KMNO4

of zoiets

Neen zo lukt dat totaal niet, reactievergelijking trekt nergens op. Tot welke stof wordt het permanganaation (MnO4-) omgezet in zuur milieu? Begin met het opstellen van de halfreactie.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2012 - 22:57

Ik ben geen scheikundige, en heb geen tekstboeken in de buurt. Google zou me vast een heel eind op weg helpen. Zonder google, zo voor de vuist weg, zou ik d.m.v. nauwkeurig afwegen en verdunnen in de buurt kunnen komen om een 0,02M oplossing te maken uit een schepje kaliumpermanganaat en water. Ik neem aan dat je vervolgens middels een of andere tritratie de concentratie nauwkeuriger kunt bepalen? Of zoiets?

Hoe dan ook, niet iedereen is even handig met google of zelfs tekstboeken. Ik heb het gevoel dat Johan 1234x hier serieus "zwemt". Kan iemand hier een stap verder helpen, bijvoorbeeld door even de grote lijn van heel dit practicum op een rijtje te zetten, de bedoeling? Mogelijk als TS de lijn ziet dat hij zelf links en rechts de details kan gaan invullen.

Moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2012 - 05:01

Om je wat op weg te helpen met de reactievergelijking HIER een hint van Wikipedia (onder kopje "Eigenschappen en reacties")

Verder moet je weten welke ionen je krijgt wanneer je Mohr's zout oplost in water, en welke van die ionen een elektron willen afstaan aan het permanganaat-ion.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures