Autobelasting en milieu

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Autobelasting en milieu

Kan iemand mij uitleggen waarom de overheid nog steeds benzine auto's "gunstiger" belast dan dieselauto's? Bij mijn weten zijn dieselauto's tegenwoordig net zo schoon als benzine auto's. Toch is er op een dieselauto een hogere BPM en bijtelling verschuldigd. Hetzelfde vraag ik mij af voor LPG. Ik las een artikel over bijtelling auto en zie dat ze dit gelijk gaan trekken, maar waarom nu pas? In dit artikel over bijtelling auto van de zaak zie je de grenzen naar elkaar toeschuiven.

Is dit een belang van de overheid of ziet men nu pas in dat het weinig uitmaakt qua milieuvervuiling of je een diesel of benzine auto rijdt?

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover

Berichten: 12.262

Re: Autobelasting en milieu

Omdat dat verschil helemaal niets met milieu te maken heeft. Oorspronkelijk heeft men bedacht dat autos die veel kilometers maken op diesel moeten rijden, en die weinig kilometers maken op benzine. De accijns op een liter diesel is daarom lager dan die op benzine, maar de bpm op een dieselwagen hoger.

Dat prijsverschil bestaat al decennia, lang voordat iemand ooit van een broeikaseffect had gehoord.

En waarom ze het niet gelijk trekken: als je dat acuut zou doen, neemt de waarde van dieselautos sterk af (of die van benzineautos toe) omdat het bpm verschil niet meer bestaat voor nieuwe exemplaren. Uiteraard is er best wat voor te zeggen om het geleidelijk af te bouwen om uiteindelijk dieselautos ook toegankelijk te maken voor mensen die weinig kilometers maken.
Victory through technology

Reageer