Springen naar inhoud

Brekingsindex als functie van golflengte en stofeigenschappen

• Log in om te kunnen reageren

De leek

De leek

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2012 - 21:40

Ik vroeg me af of er een wiskundig verband bestaat tussen de brekingsindex van een stof als functie van de stofeigenschappen en de eigenschappen van de stof. Je ziet vaak dat de brekingsindices van een stof gewoon ergens in een tabel.

Maar bestaat er een formule waarmee je de brekingsindex van een stof kan berekenen als de eigenschappen van het medium bekend zijn en de golflengte van het licht wat er doorheen gaat gegeven is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 februari 2012 - 23:10

Maar bestaat er een formule waarmee je de brekingsindex van een stof kan berekenen als de eigenschappen van het medium bekend zijn en de golflengte van het licht wat er doorheen gaat gegeven is?

Ja die bestaan.
Via deze formule:
Geplaatste afbeelding
en daar kun je de elektrische susceptibiliteit en magnetische susceptibiliteit voor bepalen en dan kun je dieper duiken in de eigenschappen van de materialen totdat je uiteindelijk voor de meest 'normale' materialen de golflengte op de meeste 'normale' golflengtes kunt bepalen door te kijken naar het moleculair en atomair niveau, lijkt mij.

Maar dat is allemaal theoretisch en praktisch niet doenbaar.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures