Elementair kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Elementair kansrekenen

Beste forumleden,

ik heb de volgende opdracht gemaakt, helaas heb ik geen antwoorden om dat te controleren en aangezien ik onzeker ben over mijn antwoorden, vroeg ik me af of iemand kon bevestigen of ik het goed had gedaan. Misschien kan iemand mij corrigeren als mijn motivatie onjuist is.

You are one of the seven female candidates auditioning for two parts (the heroine and her best friend) in a play. Before the auditions you know nothing of the other candidates, and you assume all candidates have equal chances for the parts.

a) How many distinct choices are possible for casting the two parts?

Mijn antwoord:
\({7 \choose 2}=21\)
.

Mijn motivatie: Je kiest uit 7 mensen 2 mensen waarbij je niet specificeert wie welke rol heeft (vanwege het woord distinct).

b) In how many of the possibilities in part (a) would you be chosen to play the heroine?

Mijn antwoord:
\(21 / 7 = 3\)
Mijn motivatie: Je hebt zelf
\(\frac{1}{7}\)
kans om gekozen te worden, dus je "zit" 3 keer in die 21 keuzes.

c) In how many of the possibilities in part (a) would you be chosen to play the best friend?

Mijn antwoord:
\(21 / 7 = 3\)
Mijn motivatie: Het maakt niets uit of we het over de heldin hebben of haar beste vriendin.

d) Use the results in parts (a) and (b) to find the probability you will be chosen to play the heroine.

Mijn antwoord:
\(\frac{3}{21}\)
.

Mijn motivatie: In 3 gevallen gebeurt deze gebeurtenis van de 21.

e) Use the results in parts (a), (b), and © to find the probability you will be chosen to play one of the two parts. Indicate a more direct way of finding this probability.

Mijn antwoord:
\(\frac{3}{21}\)
Mijn motivatie: Hetzelfde als opgave d).

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Elementair kansrekenen

We beginnen bij b) dan... Stel dat je rol1 krijgt. Hoeveel kandidaten zijn er dan nog voor rol2? En als jij rol2 krijgt, hoeveel voor rol1?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 47

Re: Elementair kansrekenen

Eentje minder. Dus eigenlijk zijn er dan 6 mogelijkheden toch? (Ik zie mijn fout denk ik als dit goed heb dan)

Geldt dan voor c) hetzelfde? Volgens mij wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Elementair kansrekenen

Eentje minder. Dus eigenlijk zijn er dan 6 mogelijkheden toch? (Ik zie mijn fout denk ik als dit goed heb dan)
Je bent er bijna voor b). Dat is inderdaad 6. Maar je kunt nu of rol1 of rol2 krijgen, dus in totaal zijn er ... opties?
Geldt dan voor c) hetzelfde? Volgens mij wel...
Als je op mijn bovenstaande vraag juist antwoordt, kun je dit meteen zeggen :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 47

Re: Elementair kansrekenen

Dus dan zijn er 12 opties (of zit ik nu helemaal fout?).

Dus het antwoord op vraag b) is 6 en op vraag c) is ook 6?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Elementair kansrekenen

Ah ja, slecht gelezen. Bij b) vroegen ze enkel de opties om heldin te spelen... 6 klopt bij b) en c). Die 12 klopt overigens ook :) . Je snapt het?

Kun je nu d)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 47

Re: Elementair kansrekenen

Een klein dingetje waarmee ik zit (misschien ligt het aan mijn intuitie, maar ik heb het gevoel dat die 6 toch niet klopt). Stel ik heb het volgende (waarbij A tot en met G verschillende kandidaten zijn):

AB AC AD AE AF AG BC BD BE BF BG CD CE CF CG DE DF DG EF EG FG

Dit zijn alle mogelijke combinaties, als ik het goed heb. Hierin vinden wij 6 van de dingen waarbij we gekozen zijn om de heldin of de beste vriendin te spelen toch? Of zit ik nu totaal onzin te praten? Dus eigenlijk 3 toch? Want anders spelen we in deze set helemaal nooit de beste vriendin.

"b) In how many of the possibilities in part (a) would you be chosen to play the heroine?"

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Elementair kansrekenen

Hmm, ja, toen ik enkel a) las, gaf ik daaraan dezelfde interpretatie als jij. Maar als ik dan b) moet oplossen (het woordje 'in a)' negerend) zou ik toch eerder gaan voor de interpretatie zoals ik hierboven uitlegde... Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je 'distinct' wilt interpreteren. Is het een optie om je docent om verduidelijking te vragen? Met name hoe je die 'distinct' moet interpreteren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Elementair kansrekenen

bsc.j.j.w schreef:a) How many distinct choices are possible for casting the two parts?

Mijn antwoord:
\({7 \choose 2}=21\)
.
Dit is niet goed. De vraag is hoeveel van elkaar te onderscheiden keuzes er gemaakt kunnen worden. Als ik persoon A voor rol 1 kies en persoon B voor rol 2 dan is dit te onderscheiden van persoon B voor rol 1 en persoon A voor rol 2.
b) In how many of the possibilities in part (a) would you be chosen to play the heroine?

Mijn antwoord:
\(21 / 7 = 3\)
Als jij de heldin bent dan zijn er nog 6 opties voor de beste vriendin. Hieraan kan je dus al zien dat je antwoord bij a niet klopt. Je weet immers dat de kans dat jij heldin wordt 1/7 is en
\(\frac{6}{21} = \frac{2}{7} \neq \frac{1}{7}\)
.
c) In how many of the possibilities in part (a) would you be chosen to play the best friend?

Mijn antwoord:
\(21 / 7 = 3\)
Mijn motivatie: Het maakt niets uit of we het over de heldin hebben of haar beste vriendin.
Het antwoord is fout (omdat je antwoord bij b fout was), maar de redenatie is goed.
d) Use the results in parts (a) and (b) to find the probability you will be chosen to play the heroine.

Mijn antwoord:
\(\frac{3}{21}\)
.

Mijn motivatie: In 3 gevallen gebeurt deze gebeurtenis van de 21.
Methode is goed, maar de getallen niet.
e) Use the results in parts (a), (b), and © to find the probability you will be chosen to play one of the two parts. Indicate a more direct way of finding this probability.

Mijn antwoord:
\(\frac{3}{21}\)
Mijn motivatie: Hetzelfde als opgave d).
Dat is natuurlijk niet goed. Je zegt nu dat de kans op het spelen van de heldin gelijk is aan het spelen van de heldin of de beste vriendin.

De kans dat jij de heldin of de beste vriendin speelt is de kans dat jij de heldin speelt plus de kans dan jij de heldin niet speelt, maar wel de beste vriendin. Je kan het ook zo bekijken: de kans dat jij een van beide rollen speelt is 1 min de kans dat jij geen van beide rollen speelt.

Berichten: 47

Re: Elementair kansrekenen

Hmm, ja, toen ik enkel a) las, gaf ik daaraan dezelfde interpretatie als jij. Maar als ik dan b) moet oplossen (het woordje 'in a)' negerend) zou ik toch eerder gaan voor de interpretatie zoals ik hierboven uitlegde... Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je 'distinct' wilt interpreteren. Is het een optie om je docent om verduidelijking te vragen? Met name hoe je die 'distinct' moet interpreteren.
Helaas is dat niet mogelijk aangezien deze vraag gewoon uit het boek kwam en niet nodig was om te maken, de docent is met de interpretatie die jij gaf eens.

Ik vanavond nog proberen om even alles uit te werken via de interpretatie van jullie.

Berichten: 7.068

Re: Elementair kansrekenen

Helaas is dat niet mogelijk
Het is ook niet nodig. De engelse zin is eenduidig. Dit wordt nogmaals bevestigd door de wiskunde (een andere, verkeerde, interpretatie leidt tot rare antwoorden).

Berichten: 47

Re: Elementair kansrekenen

Super bedankt voor het wijzen van mijn leesfout. Het antwoord op vraag a) is dan 42, b) 6, c) , d) 6/42 en e) 6/42. Dank jullie wel!

Reageer