Grafiek veranderen in wiskundige functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Grafiek veranderen in wiskundige functie

Hallo,

Ik vraag me het volgende af: is feitelijk elke grafiek te veranderen in een wiskundige functie?

Bijvoorbeeld deze grafiek:

Afbeelding

Dit is een grafiek van de goudprijs gedurende een bepaalde tijdspan.

Als je hier een wiskundige functie van kunt maken dan kun je dus precies voorspellen wat de goudprijs gaat doen. Op die manier kun je enorm veel geld verdienen. Nu is het wel zo dat dit sterk onder invloed staat van bepaalde uitspraken die in de media worden gedaan, maar feitelijk zijn die al opgenomen in deze grafiek. Je kunt dus ook min of meer voorspellen wanneer bepaalde uitspraken gedaan gaan worden.

Suggesties?

Bij voorbaat dank,

waterstof

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Grafiek veranderen in wiskundige functie

Je kan hier benaderingen voor maken door bv extrapolatie.

Je zal hier geen functies uitkrijgen die je gewend bent.

Je kan wel een veelterm zoeken die perfect door alle gekende punten gaat, maar die zal heel vreemde dingen doen tussen die punten en in de punten die je wil voorspellen.

Meestal worden de functies stuksgewijs gedefinieerd per x aantal datapunten. Zo kan je bijvoorbeeld opleggen dat de functie 'braaf' moet verlopen en dus niet begint te slingeren.

De beurskoers kunnen voorspellen zou mooi zijn, maar dat is veel te ingewikkeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Grafiek veranderen in wiskundige functie

Ik vraag me het volgende af: is feitelijk elke grafiek te veranderen in een wiskundige functie?


Nee, of iig niet een enkele functie... En ik verwacht niet dat je erg accuraat een voorspelling zou kunnen maken hiermee..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Grafiek veranderen in wiskundige functie

Er kan bijna altijd wel een benadering gemaakt worden die aan een gewenste benadering voldoet.

Daar zijn vele methoden voor.

Wordt er geëxtrapoleerd om te voorspellen dan gaat het al heel snel mis.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer