Newton's method

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

Newton's method

Goedendag,

De opgaven:

Afbeelding

De juiste antwoorden zouden moeten zijn: D en E.

Mijn uitwerking van de eerste opgave (15):
\(f(x,y) = x^2 + y^2 -1\)
\(g(x,y) = xy - \frac{1}{4}\)
\(\begin{bmatrix}x_{n}\\ y_{n}\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}x_{n-1}\\ y_{n-1}\end{bmatrix}-\begin{bmatrix}\frac{\partial f(x,y)}{\partial x} & \frac{\partial f(x,y)}{\partial y}\\ \frac{\partial g(x,y)}{\partial x} & \frac{\partial g(x,y)}{\partial y}\end{bmatrix}^{-1}\begin{bmatrix}f(x_{n-1},y_{n-1})\\ g(x_{n-1},y_{n-1}\end{bmatrix}\)
Dus voor n=1 en
\((x_{0},y_{0})=(2,-1)\)
:
\(\begin{bmatrix}\Delta x\\ \Delta y\end{bmatrix}=-\begin{bmatrix}4 & -2\\ -1 & 2\end{bmatrix}^{-1}\begin{bmatrix}4\\ -9/4\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}-7/12\\ 5/6\end{bmatrix}\)
Als ik de gevonden waarden in de vergelijkingen van antwoord D invul, komt er bij mij "-4" en "+2.25" uit, in plaats van "+4" en "-2.25". Wat gaat hier mis?

Wat betreft de laatste vraag, als
\((x_{0}=y_{0})\)
dan is de Jacobian matrix niet langer inverteerbaar. Dit zou volgens mij inhouden dat deze methode in dit geval niet toepasbaar is, maar noem je deze situatie "diverges in 1 iteration"?

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Newton's method

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 7.068

Re: Newton's method

Als ik de gevonden waarden in de vergelijkingen van antwoord D invul, komt er bij mij "-4" en "+2.25" uit, in plaats van "+4" en "-2.25". Wat gaat hier mis?
Geen idee. Als er iets misgaat dan gaat het bij mij ook mis:
\(x_{n} = x_{n-1} - J^{-1} F\)
\(\Delta x_{n-1} = x_{n} - x_{n-1} = - J^{-1} F\)
\(J \Delta x_{n-1} = -F\)
\(\begin{bmatrix}4 & -2\\ -1 & 2\end{bmatrix}\begin{bmatrix}\Delta x_0\\ \Delta y_0\end{bmatrix}=-\begin{bmatrix}4\\ -9/4\end{bmatrix}\)
Ofwel, ik kom op hetzelfde uit als jij. Fout in de antwoorden?
Wat betreft de laatste vraag, als
\((x_{0}=y_{0})\)
dan is de Jacobian matrix niet langer inverteerbaar. Dit zou volgens mij inhouden dat deze methode in dit geval niet toepasbaar is, maar noem je deze situatie "diverges in 1 iteration"?
Gezien de antwoorden die mogelijk zijn, zou ik ook voor dat antwoord gaan (convergeren is niet aan de orde en meer dan 1 stap komt er niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Newton's method

Dan ga ik inderdaad uit van een fout in de antwoorden.

Hartelijk dank voor je reactie ;) .
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer