Springen naar inhoud

Wet van bernoulli en bloeddruk

• Log in om te kunnen reageren

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 17:45

Laatst las ik een paragraaf uit Silverthorn over bloeddrukregulatie en ik realiseerde mij iets vreemds: het is algemeen bekend dat vasodilatatie leidt tot bloeddrukdaling en constrictie tot bloeddrukstijging, maar dit lijkt in tegenspraak met de wet van Bernoulli (P + (rho x v^2)/2 = Constant). Immers:

1. Vasodilatatie vergroot de straal van het bloedvat
2. Neemt de doorsnede (A) van het vat toe, dan neemt de stroomsnelheid (v) af (A x v = Constant)
3. Neemt de stroomsnelheid af, dan neemt de druk (P) toe volgens de wet van Bernoulli

Vasodilatatie zou dus tot een stijging van de bloeddruk moeten leiden volgens deze principes. Ik weet dat bloedstroom geen ideale stroming is en zich niet perfect houdt aan de wet van Bernoulli, dat er sprake is van wrijving, etc., maar toch vraag ik me af waarom deze redenering niet deugt (in de grotere vaten).

Vriendelijke groet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 18:30

Snelheid staat toch boven het breukteken?

Zie het als een tuinslang waar water doorstroomt. Bij een dunne slang is bij dezelfde hoeveelheid water de snelheid hoger en de druk groter op de wand dan bij een hele dikke slang.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 18:47

De wet van Bernoulli geeft je ongelijk: snelheid neemt toe (kinetische energie van de stroom), druk neemt af. Wet van behoud van energie.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 18:57

Neem hier een kijkje: http://www.physicsfo...p/t-207950.html

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 19:37

Ja, had ik al eerder bekeken, maar er worden door tig personen tig verschillende verklaringen aangedragen. Kijk, het hele principe dat als de weerstand toeneemt (straal kleiner, zoals bij vasoconstrictie), de druk toeneemt bij gelijkblijvende stroming is eenvoudig te begrijpen vanuit de wet van Poiseuille (Flow = Drukverschil / Weerstand), maar de vraag is dan waarom de wet van Bernoulli iets anders zegt.
Ik kan me nog voorstellen dat de druk vůůr de vernauwing toeneemt als gevolg van het feit dat er meer instroomt (hartpomp) dan er uitstroomt (vernauwing), maar ik weet niet of bloeddruk zo geÔnterpreteerd mag worden...

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 19:48

Bloeddruk is heel makkelijk te interpreteren; namelijk dezelfde hoeveelheid bloed zit door vasoconstrictie in een kleiner volume, ergo de druk in dat systeem gaat omhoog. Voor de meer natuurkundige uitleg kan ik je helass niet mee van dienst zijn, maar misschien iemand anders.

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 20:07

Hoi,

Dank voor je reactie! Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. Vasoconstrictie zoals optreedt in het menselijk lichaam bij bloeddrukregulatie (voornamelijk de arteriolen) draagt niet wezenlijk bij aan het krimpen van het totale vaatbedvolume (al was het maar omdat het overgrote deel van het volume in de venen zit). Ik denk dat de oplossing als volgt is:

De lichaamscirculatie is geen ideale stroming (zoals waar de wet van Bernoulli op van toepassing is) PLUS de bloed-flow moet constant blijven in het lichaam (per tijdseenheid moet eenzelfde volume bloed aangeleverd worden in weefsels). Als over een weerstand (vasoconstrictie) drukverlies (energieverlies) bestaat, zal het hart extra druk op moeten voeren om de flow constant te houden. Die extra druk vůůr de weerstand (dus in het arteriŽle vaatbed) is dan de verhoogde bloeddruk. Dat de tensie daalt in het korte traject in de arteriolen (Bernoulli) is dan niet wezenlijk van belang.

Correct me if I'm wrong. Misschien dat de Natuurkunde-sectie hier nog even naar wil kijken.

Groet

Veranderd door PhilipVoets, 13 februari 2012 - 20:08

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2012 - 20:16

Hoi,

Dank voor je reactie! Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. Vasoconstrictie zoals optreedt in het menselijk lichaam bij bloeddrukregulatie (voornamelijk de arteriolen) draagt niet wezenlijk bij aan het krimpen van het totale vaatbedvolume (al was het maar omdat het overgrote deel van het volume in de venen zit). Ik denk dat de oplossing als volgt is:

De grote arterien dragen wel degelijk bij aan bloeddrukhandhaving. Deze bevatten ook een goed ontwikkelde gladde spierlaag. En natuurlijk kunnen -in mindere mate- de grote venen ook contraheren om venous return te handhaven.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2012 - 21:38

Je kan wet van behoud van energie inderdaad toepassen: je moet echter opletten: je hebt zowel hydrostatische als transmurale en drijvingsdruk. De hydrostatische druk (tweede term in de wet van Bernouilli) blijft dezelfde. Vanuit behoud van energie weten we dat vernauwing zorgt voor stijging van de kinetische energie en dus een daling van de potentiŽle energie (dus lagere drijvingsdruk). Dat is wat je uit de wet van Bernoulli vindt. Vasoconstrictie zorgt voor een hogere transmurale druk, inderdaad een hogere bloeddruk volgt.

Zo zit het volgens mij in elkaar.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2012 - 07:56

Je kan wet van behoud van energie inderdaad toepassen: je moet echter opletten: je hebt zowel hydrostatische als transmurale en drijvingsdruk. De hydrostatische druk (tweede term in de wet van Bernouilli) blijft dezelfde. Vanuit behoud van energie weten we dat vernauwing zorgt voor stijging van de kinetische energie en dus een daling van de potentiŽle energie (dus lagere drijvingsdruk). Dat is wat je uit de wet van Bernoulli vindt. Vasoconstrictie zorgt voor een hogere transmurale druk, inderdaad een hogere bloeddruk volgt.

Zo zit het volgens mij in elkaar.

Kun je dit aan de hand van de vergelijking even toelichten misschien?

@ Anusthesist: Ik beweer niet dat ze niet bijdragen aan bloeddrukhandhaving, alleen niet op de manier die jij beschrijft (zelfde volume bloed in kleiner volume vaatbed). Er is sprake van een weerstand, niet van een noemenswaardige verkleining van het totale volume van de circulatie a.g.v. enkel constrictie in de arteriolen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2012 - 21:09

Ik meen te begrijpen dat de druk uit Bernoulli de drijvingsdruk is, meer niet. Dus je redenering geldt inderdaad, maar gaat over de drijvingsdruk. Meer beweer ik niet.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures