Springen naar inhoud

Zeolieten

• Log in om te kunnen reageren

Saritha

Saritha

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2012 - 13:56

Hallo iedereen,

Ik heb een opdracht dat over zeolieten gaat. Hier heb ik aardig wat over gevonden maar ik had vraag over de zeoliet.

- Zeolieten scheiden op basis van onder andere de porigrootte uitgedrukt in (Ň). De 4A zeoliet kan dus een gas met een lagere poritgrootte dan 4Ň adsorberen. Nu is mijn vraag: Waarom kan de 4A zeoliet wel CO2 (2,8Ň) adsorberen maar niet N2 (ook 2,8Ň).

Alvast bedankt

Groeten Saritha

Veranderd door Saritha, 14 februari 2012 - 14:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2012 - 14:19

Wat ik zo snel gevonden heb:

We intend to look at mixtures of CO2 and N2 in future studies. One way that CO2 is unique from other small gases is that it has quadrupole. We hope to continue Daniís previous work in investigating this characteristic by comparing it to N2, which has a very similar size and weight compared to CO2 but does not have a quadrupole.
Previous work in our research group has shown that CO2ís quadrupole and its interactions with the electrostatic field of the zeolite dictates its behavior, not its size or the amount of space in the zeolite. Still, size is still important because it can limit where molecules can adsorb, for example CO2 and N2 can only adsorb in the larger alpha cages of LTA4A and canít access the smaller beta cages.

Geldt voor een LTA4A zeoliet. Maar het hele hoe en waarom is nog redelijk onduidelijk (en bovenstaande is natuurlijk nog geen wetenschappelijk artikel, maar misschien kun je die er nog bij zoeken). Wel een interessante vraag, trouwens.

http://www.chem.hope...html?1298520352
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures