Springen naar inhoud

Computersimulatie van menselijke stem ?

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2012 - 16:04

Bestaan er computers die van een bepaald persoon zijn klankkleur ,toonhoogte ,en volume kan registreren en alzo op dezelfde manier spreken als die persoon ,van bijvoorbeeld teksten van diezelfde computer ?

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2012 - 18:20

Ik denk: NEEN.

Je bent in de richting aan het denken van spraakherkenningssoftware, text to speech software, audiosampling enz
List of speech recognition software
text to speech software
Speech synthesis
Sampling (music)
Sampler (musical instrument)

Ik vermoed dat voor text to speech software men wel degelijk gebruik maakt van sampling om de typische klankkleur van stemmen te vatten, maar dat verder bewerkt wordt. In een studio kan men ook 't een en 't ander wijzigen.

Maar de software om gewoon een stem natuurlijk te laten klinken met alle intonaties mogelijk in tekst en zinnen (bijv: vragende, uitroepende, twijfelende vorm, einde zin, uitspreken of inslikken van letters, opsomming enz is, denk ik, behoorlijk complex.

Al die freeware stemmen of de stemmen standaard ingebouwd in Windows inzake spraaksoftware zijn van die miniprogrammaatjes van 2.5 MB tot enkele MB maximaal. Het resultaat is een half blikken klank.
Stemmen gemaakt voor professioneel gebruik zijn programma's gaande tot 220 MB. Ik heb het dan alleen over het installatieprogramma van één stem zelf (noem het een soort Add-in). Die stemmen kan je dan los kopen naargelang welke je wenst.
Als je zo enkele mannen en vrouwenstemmen wil gebruiken, in dan nog verschillende talen aan het praten bent is één tot een paar Gigabyte zuiver voor de stemmen op zich een lachertje.

Hier heb je een beeld van zo'n aantal klassiekers:
http://www.naturalre....com/sample.htm

"Die NEOSPEECH US English Male Voice —— Paul" is bijvoorbeeld een .msi installatieprogramma van 220.5 MB (ik heb het dus echt alleen maar over toevoeging van die stem, niet het text to speech programma zelf).
De typisch stemmen die standaard in Windows zitten zijn "per stem" installatieprogrammaatjes van 1 tot 2 MB.

Met een sampler kan jij bijvoorbeeld een fles breken, en die klank gebruiken om er een heel muziekinstrument uit te distilleren met volledige muziekschalen.
Dat zou je met stemgeluid ook kunnen. Natuurlijke spraak echter is veel complexer dan dat.

Veranderd door E.Desart, 21 februari 2012 - 18:27

Eric

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures