Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Voor natuurkunde moeten wij het nabijheidspunt en het vertepunt kunnen berekenen.

daarvoor hoor je de formule: S = 1/f = 1/b + 1/v voor te kunnen gebruiken,

waarbij of b of v het vertepunt of nabijheidspunt is.

maar ik weet steeds niets welke het is.

ik dacht dat b = nabijheidspunt(bril/lens) omdat dat de plek is waar je het wilt zien

en v = nabijheidspunt(oog) omdat dat de plek is waar je het ziet

Maar ik weet niet of dat klopt.

we hadden ook een opdracht dat het nabijheidspunt achter het oog lag dat is ook al zo vreemd.

En hoe zit dit met de het vertepunt..

want ik heb deze formule: S= 1/f = 1/v + 1/b = 1/Nb + 1/No = 1/Vo

op internet gevonden, maar is 1/Vo = 1/vertepunt oog ??

heeft iemand nog een goede oefen opgave voor mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Kan een grenshoek trouwens alleen van stof -> lucht

of kan deze ook van lucht -> stof

en de formule = n=sini/sing = sini/sin90

Heeft iemand hier ook een oefenopgave voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Dat zijn gewoon regeltjes die je waarschijnlijk in je natuurkunde les wel uitgelegd moet hebben gehad.

v=N,bril

b=N,oog

f=V,oog

kun je vertellen wanneer b,v,f negatief zijn?
Girlyy schreef:Kan een grenshoek trouwens alleen van stof -> lucht

of kan deze ook van lucht -> stof

en de formule = n=sini/sing = sini/sin90

Heeft iemand hier ook een oefenopgave voor?
Kan beiden..

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

bij positieve lens: f+, v+, b+

bij negatieve lens: f-, v+, b-

oké en dan moet je dus als het van de stof naar lucht is 1/n doen?

n=sini/sing = sini/sin90 maar in mijn boek staat ook sing = 1/n, dus dan betekend het dat sini = sin90, maar dat is toch niet zo want de hoek van breking is bij de grenshoek toch 90??

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Girlyy schreef:bij positieve lens: f+, v+, b+

bij negatieve lens: f-, v+, b-

oké en dan moet je dus als het van de stof naar lucht is 1/n doen?

n=sini/sing = sini/sin90 maar in mijn boek staat ook sing = 1/n, dus dan betekend het dat sini = sin90, maar dat is toch niet zo want de hoek van breking is bij de grenshoek toch 90??
sin g = 1/n als het gaat om lucht.

Als je grenshoek wil bereken dan is sin 90 gelijk aan 1/n met n de brekingsindex.

En ik heb er net nog eens over nagedacht, maar alleen van stof->lucht is er een grenshoek!

Edit; heb dit nog even opgezocht, helpt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Ik neem aan dat je een studieboek hebt.

Behalve opgaven , zal daar toch ook wel het een en ander uitgelegd worden.

Als je nu een gezonde ooglens hebt, wat verstaan we dan onder het vertepunt en het nabijheidspunt van deze ooglens?

Staat er in je studieboek ook uitleg over het accomodatievermogen van de ooglens?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

aadkr schreef:Ik neem aan dat je een studieboek hebt.

Behalve opgaven , zal daar toch ook wel het een en ander uitgelegd worden.

Als je nu een gezonde ooglens hebt, wat verstaan we dan onder het vertepunt en het nabijheidspunt van deze ooglens?

Staat er in je studieboek ook uitleg over het accomodatievermogen van de ooglens?
vertepunt is oneindig en nabijheidspunt tussen 20-30cm

Ja, soms wordt het oog te sterk geaccomodeerd daardoor worden de lichtstralen te sterk afgebroken en zie je niet goed en soms te zwak en dan worden ze te 'slap' afgebogen, hierdoor zie je ook niet goed.
Jaimy11 schreef:sin g = 1/n als het gaat om lucht.

Als je grenshoek wil bereken dan is sin 90 gelijk aan 1/n met n de brekingsindex.

En ik heb er net nog eens over nagedacht, maar alleen van stof->lucht is er een grenshoek!

Edit; heb dit nog even opgezocht, helpt dat?
Ja, die site is wel duidelijk.

Maar de grenshoek is toch juist de hoek waarop er nog net geen spiegeling ontstaat?

En hoezo is aan de zijde van lucht de hoek groter dan aan de zijde van materiaal?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Vertepunt zit op oneindig en nabijheidspunt op ongeveer 30 cm. Daar kan ik het mee eens zijn.

De uitleg die daarna komt , vind ik een beetje vreemd.

Je hebt het hier waarschijnlijk over de oogafwijkingen verziendheid en bijziendheid.

Als we nu het optisch middelpunt van de ooglens punt P noemen en het punt waar de hoofdas het netvlies snijdt punt Q noemen. Dan is bij een verziend oog de afstand PQ te kort, en bij een bijziend oog is de afstand PQ te lang.

Die 2 oogafwijkingen hebben dus in principe niets te maken met het accomodatievermogen van de ooglens.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

accommodatievermogen = vermogen om het brandpuntsafstand te kunnen veranderen, dit kan door de kringspier te ontspannen, de ooglens is dan meer plat, of aan te spannen de ooglens is dan bol.

maar bij verziendheid ligt de brandpuntsafstand bij een niet geaccommodeerde lens achter het netvlies.

En bij bijziend is dat juist weer omgedraaid.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Girlyy schreef:Maar de grenshoek is toch juist de hoek waarop er nog net geen spiegeling ontstaat?

En hoezo is aan de zijde van lucht de hoek groter dan aan de zijde van materiaal?
Klopt half.

Je kunt het spiegelen noemen of niet vind ik zelf.

Je moet het je als volgt voorstellen:

Een zonnestraal bereikt een meer, met stil water voor het gemak.

De grenshoek zou ontstaan wanneer deze zonnestraal het water raakt en vervolgens wordt afgebogen langs het waterpeil.

Dus precies "tussen water en lucht" in (theoretisch).

En je 2e vraag kan ik niet beter uitleggen dan de site die ik aangaf.

Misschien dat dit verduidelijkt?
Als het materiaal een grotere brekingsindex n heeft dan lucht, is er altijd een grenshoek bij de grens materiaal>lucht. En elk vloeibaar of vast materiaal hééft een grotere brekingsindex dan lucht. Bij de grens materiaal>lucht is er dus altijd een grenshoek g, behalve als het materiaal een "optisch ijlere" stof is dan lucht.

De grenshoek is een speciale hoek van inval bij de grens materiaal>lucht. Als het licht invalt met een hoek van inval die gelijk is aan de grenshoek g, gaat de gebroken straal langs het grensvlak verder (hoek van breking is 90 graden) en is er bovendien sprake van reflectie (terugkaatsing).

Als het licht invalt met een hoek van inval kleiner dan g, is er zowel breking naar de lucht als reflectie.

Als het licht invalt met een hoek van inval groter dan g, is er alléén reflectie (totale reflectie) en geen gebroken straal.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Dat tweede snap ik nog steeds niet, maar toch bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Lenzen, nabijheidspunt, vertepunt

Deze topic lezende vind ik het eigenlijk een onontwarbare kluwen van diverse vragen en diverse antwoorden en diverse halve discussies, en derhalve zinloos. Ik sluit daarom deze topic.

Ik neem aan dat Girlyy nog vragen heeft, want zo te lezen is e.e.a. nog lang niet duidelijk (zoals bijv. die grenshoek) . Die vragen kunnen dan per (één) helder bediscussieerbare zaak in aparte topics om problemen als bovenstaande te voorkomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten