Drink uit glas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Drink uit glas

Heb gelezen dat water uit plastic flessen en leidingwater uit leidingen van polypropyleen mogelijks pseudo-oestrogen en fenolen bevat die aanleiding kunnen geven tot nare ziekten. (bv. kanker)

Men is er op gekomen toen men in plastic proefbuizen onderzoek deed met kankercellen. Iets in het materiaal van de proefbuizen - dat inert geacht werd - stimuleerde celwoekering.

Moraal: drink uit glas en installeer inox-leidingen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Drink uit glas

Bedankt voor de waarschuwing, maar een bronvermelding zou ik fijn vinden..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 866

Re: Drink uit glas

http://www.atsdr.cdc.gov/tfacts20.html Dit is een site die gaat over vinylchloride, de grondstof van polyvinylchoride waar sommige eetwaren- en drankflessen van gemaakt worden. De polymerisatie is niet altijd 100% volledig en (de kleine rest) vinylchloride is kankerverwekkend volgens die site.

Berichten: 30

Re: Drink uit glas

Het kwam uit Knack (Belgisch weekblad) van enkele maanden geleden. Heb het artikel ergens liggen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Drink uit glas

Voor voedingsverpakkingen en waterleidingen wordt over het algemeen polyethyleen of polystyreen gebruikt. Daar zit geen vinylchloride in en zelfs geen chloor.

Dus ik denk dat er weinig reden tot bezorgdheid is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Drink uit glas

weekmakers uit plastic kunnen inderdaad stoffen bevatten die hormonale of kankerverwekkende werking kunnen hebben. Maar is het niet meer een media-hype dan wat anders hier?? Om vergelijkbare redenen hebben ze een jaar of zo geleden die scooby-doo touwtjes eerst even uit de handel genomen, en bij nader inzien toch maar weer gewoon toegelaten.

Of je last krijgt is vrijwel altijd een kwestie van proportie. Er zijn veilige niveaus vastgesteld door de WHO en nationale regeringen, voor zowat alle bekende stoffen. Acceptable Daily Intake en zo. Daar zou je bij normaal gebruik niet met een factor 10 in de buurt mogen kunnen komen, en als het goed is bevatten die cijfers ook nog minstens een veilgheidsfactor 10-100. Uiteraard, onze kennis hierover is nooit compleet en 100 % zeker, en we hollen bij het steeds weer uitvinden van nieuwe stoffen per definitie achter de feiten aan.

Het menselijk lichaam kan heel wat zonder noemenswaardige schade verwerken, als het maar niet met grote hopen tegelijk binnenkomt. Zo krijg je dagelijks relatief grote porties nitrosaminen (kankerverwekkend!!) binnen met alles wat je eet of drinkt waarbij suikers en eiwitten tesamen verhit worden: brood, bier (vooral de donkerdere soorten op basis van sterk verhitte -of zelfs gebrande- mout), biefstukje, barbeque.........

De belangrijkste reden voor hogere percentages sterfgevallen aan kanker is dat we gemiddeld hogere leeftijden bereiken, en minder aan trivialere oorzaken sterven. Ik zou nog maar niet beginnen de PVC leidingen uit je huis te slopen. Ik wil overigens niet beweren dat PVC een milieuvriendelijk goedje is, integendeel.

Maar met al die kanker-scares zou ik willen stellen:

De mens lijdt het meest

door het lijden dat hij vreest

en dat nooit op komt dagen

zo krijgt hij meer te dragen

dan God de Heer hem al te dragen geeft. :roll:

EDIT.. eerlijk gezegd geen idee van wie dit dichtsel is, maar het is al decennia mijn lijfspreuk....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Drink uit glas

...eerlijk gezegd geen idee van wie dit dichtsel is, ....
Een mens lijdt dikwijls het meest

door het lijden dat hij vreest,

doch dat nooit op zal dagen.

Zo heeft men meer te dragen

dan God te dragen geeft.

Nic. Beets

(google vindt alles) :roll:

Reageer