Bondgrafen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 94

Bondgrafen

Bondgrafen, ik begrijp het niet helemaal, ik heb meerdere malen geprobeerd het te begrijpen maar het lukt me niet.

Ik heb een simpel statisch bepaald systeem, een massa die met veer en demper aan een muur is bevestigd.

Afbeelding

X is te verwaarlozen.

Vervolgens moet er een bondgraaf worden opgesteld, echter begrijp ik de basis niet van flows, efforts, etc. Wanneer is het parralel wanneer serie en waarom?

Ik ga een poging doen om een bondgraaf op te stellen.

Se ------ 0 ------ 1

.............|........../ \

.............M.......C...R

Mijn theorie van de bondgraaf:

- Zwaartekracht is Se

- De massa staat in serie met de veer en de demper

- De veer en de demper staan parallel van elkaar

Mijn vragen:

1. Is dit correct tot nu toe?

2. Hoe zit dat nou met serie en parralel, mis ik soms iets? Is het echt niets anders dan een 1 en een 0?

3. Hoe bepaal ik nu of het een flow of een effort is?

4. Hoe stel ik de formule op voor dit systeem?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Bondgrafen

Geen benul van bondgrafen, sorry, en ik heb eigenlijk geen idee of mijn opmerking hieronder betrekking heeft op je probleem.

Maar dit is een gevaarlijke kwestie van definitie:
- De veer en de demper staan parallel van elkaar
misschien zouden we onder serie moeten verstaan:

" de totale waarde zal nooit kleiner zijn dan de waarde van de grootste component"

en onder parallel:

"de totale waarde zal altijd kleiner zijn dan de waarde van de kleinste component".

Zo bezien staan je demper en veer dus eigenlijk in serie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Bondgrafen

Jan van de Velde schreef:Geen benul van bondgrafen, sorry, en ik heb eigenlijk geen idee of mijn opmerking hieronder betrekking heeft op je probleem.

Maar dit is een gevaarlijke kwestie van definitie:

misschien zouden we onder serie moeten verstaan:

" de totale waarde zal nooit kleiner zijn dan de waarde van de grootste component"

en onder parallel:

"de totale waarde zal altijd kleiner zijn dan de waarde van de kleinste component".

Zo bezien staan je demper en veer dus eigenlijk in serie.
Dat is ook een van de redenen waarom ik bondgrafen niet begrijp.



Volgens de bondgrafen theorie staat ze parralel van elkaar, omdat ze afhankelijk zijn van dezelfde effort variabele; kracht [N].

Wanneer het te berekenen gedeelte afhankelijk is van een flow, bijvoorbeeld [m/s], dan staan ze in serie.

Snap je dat? Ik namelijk niet, want volgens mij is de veer en de dempers namelijk beide afhankelijk van kracht en afstand/snelheid....

Reageer