Complexe getallen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 13

Complexe getallen.

dag,

STEL: x^2= 9 dan bekom je x=+3 of x=-3.

STEL: I^2=-1 (formule complexe getallen). Is dit dan ook I=+ of - wortel van -1?? zoja, moet je dan telkens de 2 mogelijkheden uitwerken ofz???

In de les zien wij dat wanneer je een complexe vkw uitkomt deze moet oplossen met:

a+bi zijn de wortels van (complexe vkw) hieruit volgt a^2 -b^2= het reële gedeelte van je complexe vkw

en 2ab = het complexe gedeelte.

Bv.: x^2 + 3x + 2i=0 --> discriminant = 9-8i,

2) a+bi zijn de wortels uit 9-8i,

--> (a+bi)^2=9-8i

--> a^2-b^2= 9

2ab = -8

en dan met een stelsel uitrekenen wat a en b zijn en de vergelijking uitwerken.

Nu is mijn vraag: kan die complexe vkw niet op een andere manier sneller uitgewerkt worden??

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Complexe getallen.

Stel
\(x^2=-1\)
.

Oplossingen:
\(x=i\)
v
\(x=-i\)


Stel
\(x^2=-3\)
Oplossingen:
\(x=i \sqrt(3)\)
v
\(x=-i \sqrt(3)\)


En je 2e vraag kan idd niet sneller.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Complexe getallen.

I^2=-1 (formule complexe getallen). Is dit dan ook I=+ of - wortel van -1?? zoja, moet je dan telkens de 2 mogelijkheden uitwerken ofz???
Het is geen formule van complexe getallen, maar van imagionaire getallen. Complexe getallen zijn in het geheel anders.

De regel van imagionaire getallen luidt:
\(i = i\)
\(i^2 = -1\)
Hieruit is af te leiden dat:
\(i^3 = i^2 \cdot i = -1 \cdot i = -i \)
\(i^4 = i^2 \cdot i^2 = -1 \cdot -1 = 1 \)
...
\(i^{10}=-1\)
...
\(i^{1000}=1\)
De reden waarom imagionaire getallen bestaan is omdat de Reele getallen niet perfect zijn. Zo is het niet mogelijk om de abc-formule toe te passen bij negatieve getallen, daar staat ook a+bi voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Complexe getallen.

SuperStalker schreef:Het is geen formule van complexe getallen, maar van imagionaire getallen. Complexe getallen zijn in het geheel anders.

De regel van imagionaire getallen luidt:
\(i = i\)
\(i^2 = -1\)
Hieruit is af te leiden dat:
\(i^3 = i^2 \cdot i = -1 \cdot i = -i \)
\(i^4 = i^2 \cdot i^2 = -1 \cdot -1 = 1 \)
...
\(i^{10}=-1\)
...
\(i^{1000}=1\)
De reden waarom imagionaire getallen bestaan is omdat de Reele getallen niet perfect zijn. Zo is het niet mogelijk om de abc-formule toe te passen bij negatieve getallen, daar staat ook a+bi voor.
Wat zijn perfecte getallen in dit verband?

Ik ken ze wel in de betekenis van volmaakte getallen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen.

Bv.: x^2 + 3x + 2i=0 --> discriminant = 9-8i,


Dit kan wel anders, maar het is de vraag of je dat sneller vindt? Nieuwsgierig?

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Complexe getallen.

tempelier schreef:Wat zijn perfecte getallen in dit verband?

Ik ken ze wel in de betekenis van volmaakte getallen.
Ik zeg alleen dat de het Reele getallensysteem niet perfect is en dat het geholpen wordt door onder andere het Complexe getallensysteem en Imagionaire getallensysteem. Ik heb geen bewering gedaan dat er perfecte getallen zijn.

Mijn definitie van een perfecte getallen systeem is een systeem zonder priemgetallen, een 'berekenbare' pi, geen negatieve uitkomsten, etc.

Berichten: 13

Re: Complexe getallen.

bedankt, ksnap het nu bijna helemaal en safe ik ben wel wat nieuwsgierig :)

maar mijn eerste vraag (heb die niet echt tegoei gesteld) was bestaat de negatieve wortel van -1????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Complexe getallen.

bestaat de negatieve wortel van -1????


ja, in de zin dat
\((i)^2 = (-i)^2 = -1\)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 13

Re: Complexe getallen.

en in de zin van i^2=-1 dus i= positieve en negatieve wortel van -1 ? ps: kun je me uitleggen hoe ik wiskundige tekens kan invoeren ( ben een leek in forums =p)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen.

en in de zin van i^2=-1 dus i= positieve en negatieve wortel van -1 ? ps: kun je me uitleggen hoe ik wiskundige tekens kan invoeren ( ben een leek in forums =p)
Het is niet verstandig om bij complexe getallen met het wortelteken te werken, dit werkt in veel opzichten verwarrend.

9-8i is te schrijven in de vorm r e^(i t), maar heb je dit al eerder gezien.

bv: welk (complex) getal heeft als kwadraat i, kan je dit getal in het complexe vlak tekenen. Dus los op: z²=i

Berichten: 13

Re: Complexe getallen.

ja als je dit uitwerkt bekom je z is de positieve en negatieve wortel van I,

maar mijn vraag was eigenlijk: x^2= -... is x dan gelijk aan +- wortel van dat negatief getal?? of bestaat die negatieve wortel niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Complexe getallen.

Intermezzo:
ps: kun je me uitleggen hoe ik wiskundige tekens kan invoeren ( ben een leek in forums =p)
Dat kun je met LaTeX. Hiervoor hebben wij een (mooie) handleiding waar je normaal de meeste zaken wel mee kunt doen. Soms helpt het al door gewoon op een formule, die je op het forum ziet, te klikken, en dan de code te kopiëren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Complexe getallen.

clear schreef:ja als je dit uitwerkt bekom je z is de positieve en negatieve wortel van I,

maar mijn vraag was eigenlijk: x^2= -... is x dan gelijk aan +- wortel van dat negatief getal?? of bestaat die negatieve wortel niet?


voor
\(x^2 = -a^2\)
, met a reëel zijn er twee oplossingen:
\(x = \pm a i\)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Complexe getallen.

clear schreef:ja als je dit uitwerkt bekom je z is de positieve en negatieve wortel van I,

maar mijn vraag was eigenlijk: x^2= -... is x dan gelijk aan +- wortel van dat negatief getal?? of bestaat die negatieve wortel niet?
In het complexe gebied bestaan er twee (samenhangende) begrippen niet:

1. Kleiner, Groter.

2. Negatief, Positief.

Dat zit hem in het ordenings getal van de verzameling
\(\mathbb{C}\)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 13

Re: Complexe getallen.

oké bedankt allemaal,

ik heb de uitleg die ik wou nog eens bedankt :)

Reageer