Reinigen glaswerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 181

Reinigen glaswerk

Vroeger werd voor het reinigen van sterk vervuild glaswerk in het laboratorium geregeld gebruik gemaakt van chroomzuur. Tegenwoordig vervangt men dit meestal door een oplossing van kaliumhydroxide in isopropanol. Waarom? Zijn er aan deze laatste methode ook nadelen verbonden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Reinigen glaswerk

Huiswerk?

Wat heb je zelf al bedacht, gevonden, etc?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 181

Re: Reinigen glaswerk

Ik heb al ongeveer het antwoord gevonden, maar ik zoek nog extra bronnen voor bevestiging. Ik heb al gevonden dat het zeswaardig chroom kankerverwekkend is en dat het daarom dus niet meer gebruikt wordt.

Als iemand nog extra informatie of bronnen heeft, graag dan :)

Berichten: 12.262

Re: Reinigen glaswerk

Ik denk dat kaliloog ook een stuk goedkoper is... zal vast een rol spelen voor toepassingen waarbij dat afdoende is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Reinigen glaswerk

Chroomzuur is inderdaad kankerverwekkend en sowieso erg slecht voor het milieu. Als je de boel ook schoon kunt krijgen met een "basebad", dan is dat dus een veel beter alternatief.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Reinigen glaswerk

Tja, dat mileu aspect vraag ik me een beetje af... wat er uit de 'afwasmachine' komt zul je in de regel toch wel moeten laten afvoeren als chemisch afval met alle kosten van dien... niet vanwege het loog dat erin zit, maar vanwege de 'troep' die uit het glaswerk komt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Reinigen glaswerk

Ik denk dat het kankerverwekkende aspect het zwaarst zal wegen.

Word het chemisch afval niet verbrand? Dan is het natuurlijk enorm kwalijk om daar metalen in te doen.

Al word alles wat word verbrand natuurlijk eerst gefilterd, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Reinigen glaswerk

Tja, dat mileu aspect vraag ik me een beetje af... wat er uit de 'afwasmachine' komt zul je in de regel toch wel moeten laten afvoeren als chemisch afval met alle kosten van dien... niet vanwege het loog dat erin zit, maar vanwege de 'troep' die uit het glaswerk komt.


Ik suggereer toch ook niet dat een basebad helemaal geen milieubelasting zou betekenen? "schadelijk voor het milieu" kent vele gradaties, en die van chroomzuur is een stuk groter dan die van KOH.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Reinigen glaswerk

Das inderdaad nog wel een punt - geen idee of het afvoeren van chroomhoudend afval momenteel duurder is dan het algemeen chemisch afval. Nu vraag ik me trouwens acuut af of dat spul nou in het vat meer zuur afval moet, of in dat met de zware metalen ;)
Victory through technology

Reageer