Slippend tandwiel?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 213

Slippend tandwiel?

Ik zit met een probleem, waarvan ik even snel een tekening heb gemaakt (zie hieronder).

Het gaan om een mechanisme waar ik niet helemaal uit kom. Het idee is als volgt:

wanneer je aan de middelste as draait (die met die 2 tandwielen), zorgen de twee tandwielen ervoor,

dat de linkeras en de meest rechteras, met schroefdraad worden aangedreven. Deze as met schroefdraad, draait zich hierdoor naar beneden, waardoor de gehele balk naar beneden gaat (groene gedeelte). Het is een soort van pers, wat eigenlijk een beetje lijkt op het idee van een bankschroef.

Uiteindelijk zal het een product wat zich onder de arm bevindt (rood), worden vastgeklemd. Wanneer de maximale spanning is bereikt, kan de as met schroefdraad niet meer verder kan draaien. Nu is het idee, om op de 2e as, waar je dus aan draait, het onderste tandwiel vast te maken aan de as, en het bovenste tandwiel zo te bevestigen dat je een soort slip creëert waardoor alleen het linkse tandwiel nog wordt aangedreven (door het onderste tandwiel) en het tandwiel aan de as met schroefdraad niet meer wordt aangedreven.

Is dit mogelijk, en zo ja hoe. Of zijn hier andere oplossingen voor?
tandwielen.jpg
tandwielen.jpg (48.97 KiB) 360 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Slippend tandwiel?

Gaat het nog steeds over dit?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry705971

Wat jij voor ogen hebt bestaat wel (type LSD), maar hiervoor is dit geen goede oplossing.

Indien je dan toch per se alles wilt aandrijven met 1 as, monteer dan de perskegel (of de matrijs) op een verenpakket (bellevilles), daarmee sla je meteen 2 vliegen in 1 klap, of volg mijn vorig antwoord (stervertande as met schroefdraad).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Slippend tandwiel?

Het ligt een beetje aan de krachten die erbij komen kijken maar in principe zit zoiets in de kop van elke (accu)schroefboor die je koopt: slip. Misschien dat je met een dergelijke constructie iets kan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer