Organische herkristallisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 252

Organische herkristallisatie

Hallo allemaal,

Ik moet mijn labo voorbereiden maar zit echter vast bij een vraag. Deze gaat zo:

" Een verbinding C heeft onderstaande eigenschappen en wordt verontreinigd met verbinding D."

Verbinding C heeft een oplosbaarheid van 0,01 g/ml bij 25°C en een oplosbaarheid van 0,1 g/ml bij 100 °C.

1. Indien verbinding D dezelfde oplosbaarheidskarakteristieken heeft als verbinding C en 2 mg van verbinding D aanwezig is, hoe kan je dan product C zuiveren? Zal 1 herkristallisatie volstaan om zuiver C te bekomen? (Berekening geven).

Wij hebben in onze cursustekst van het labo nergens een berekeningswijze gezien om dit op te lossen, dus vroeg ik mij af of iemand mij bij deze vraag kan verder helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Organische herkristallisatie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Organische herkristallisatie

je zou graag willen dat verbinding D na herkristallisatie volledig in oplossing blijft. Je zult er dus voor moeten zorgen dat, op 20 °C de oplosbaarheid van D niet overschreden wordt, en dat op 100 °C alle C (en D) wel oplost. Hoeveel oplosmiddel heb je nodig om zowel C als D helemaal opgelost te krijgen op 100 °C? Hoeveel D en C blijven dan na afkoelen tot 25°C over? Is dat alle D?

Je zult wel moeten weten hoeveel C je in totaal hebt, dat heb je hier niet gegeven, heb heb je die waarde gekregen?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Organische herkristallisatie

Je moet inderdaad de hoeveelheden of concentraties van zowel C als D weten om het te kunnen bepalen.

Normaalgesproken berekent men de oplosbaarheid van C en D los van elkaar, maar dat is niet altijd even valide: Het kan in de praktijk goed zijn dat het oplossen van C de oplosbaarheid van D beinvloed, zeker als het stoffen zijn die op elkaar lijken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Organische herkristallisatie

Typhoner schreef:je zou graag willen dat verbinding D na herkristallisatie volledig in oplossing blijft. Je zult er dus voor moeten zorgen dat, op 20 °C de oplosbaarheid van D niet overschreden wordt, en dat op 100 °C alle C (en D) wel oplost. Hoeveel oplosmiddel heb je nodig om zowel C als D helemaal opgelost te krijgen op 100 °C? Hoeveel D en C blijven dan na afkoelen tot 25°C over? Is dat alle D?

Je zult wel moeten weten hoeveel C je in totaal hebt, dat heb je hier niet gegeven, heb heb je die waarde gekregen?
Ja, we hadden te weinig informatie.

Dus: Je hebt 0,1 g van een verbinding C met de volgende oplosbaarheidskenmerken in water:

Oplosbaarheid bij 25°C: 0,01 g/ml

Oplosbaarheid bij 100°C: 0,1 g/ml

Indien verbinding D dezelfde oplosbaarheidskarakteristieken heeft als verbinding C en 2 mg van D aanwezig is, hoe kan je dan product C zuiveren? Zal 1 herkristallisatie volstaan om zuiver C te bekomen? Geef de berekening.

Ik weet echt niet goed hoe ik hieraan moet beginnen..

Alvast merci!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Organische herkristallisatie

oké, stap 1: hoeveel water heb je nodig om op 100°C alles op te lossen?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Organische herkristallisatie

oké, stap 1: hoeveel water heb je nodig om op 100°C alles op te lossen?


Hiervoor is 1 ml nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Organische herkristallisatie

nu ga je alles afkoelen naar 25°C. Hoeveel van elk kan nu nog maximaal in oplossing blijven? Hoeveel zal er dan terug uitkristalliseren?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Organische herkristallisatie

nu ga je alles afkoelen naar 25°C. Hoeveel van elk kan nu nog maximaal in oplossing blijven? Hoeveel zal er dan terug uitkristalliseren?


Nu kan er nog van elks 0,01 g/ml in oplossing blijven. D blijft met 2 mg dus volledig in oplossing terwijl er van C 0,01 g in oplossing blijft en dus 1-0,01 = 0,09 g uitkristalliseert?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Organische herkristallisatie

op het feit na dat 0,1-0.01 g = 0,09 g, is het, binnen deze benadering, juist.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Organische herkristallisatie

op het feit na dat 0,1-0.01 g = 0,09 g, is het, binnen deze benadering, juist.


Bedankt Typhoner! Dus als besluit in dit geval is 1 herkristallisatie inderdaad voldoende om zuiver C te bekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Organische herkristallisatie

In principe wel. In de praktijk kan je niet verhinderen dat er toevallig wat D in het kristal van C raakt opgesloten, dat er wat D adsorbeert, ... Dus schiet mij niet dood als het niet helemaal zuiver wordt :)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Organische herkristallisatie

In principe wel. In de praktijk kan je niet verhinderen dat er toevallig wat D in het kristal van C raakt opgesloten, dat er wat D adsorbeert, ... Dus schiet mij niet dood als het niet helemaal zuiver wordt :)
Ja, daar had ik al zo'n vermoeden naar. Maar het is vooral een theoretische oefening, en zoals vaak komt theorie en praktijk niet echt volledig overeen.

Merci voor de hulp!

Reageer