Twijfel

Reageer
Berichten: 3

Twijfel

Hallo iedereen

Momenteel zit ik in 4ASO - Wetenschappen. Woon in de omgeving Kortrijk. Het gaat zeer moeilijk nu, maar dat komt ook door privéomstandigheden (Zit in een van mijn moeilijkste periodes van mijn leven; Depressief gedrag, Een gehele voorgeschiedenis, Vertrokken bij mijn vader voor de tweede keer (nu oorlog tussen zoon en vader), sta onder de rechtbank (al komt dat niet door krapuleus gedrag, is al sinds mijn vierde zo) maar ik wil niet mijn toekomst opgeven en ben geen slecht persoon. Maar het gaat al een tijdje niet goed) die niet echt bevorderend zijn voor het studeren. Vooral bij het vak Wiskunde nu ondervind ik problemen. Ook Fysica gaat moeizaam. De andere vakken gaan voorlopig goed, al kan het beter. Voor volgend jaar weet ik niet echt wat ik moet kiezen. Ik denk dat Wiskunde Wetenschappen iets te moeilijk zal zijn, dus denk ik erover om de studierichting Moderne Talen - Wetenschappen te doen of Economie - Wetenschappen of Moderne Talen - Economie. De vakken waar ik het liefst het meeste aandacht aan wil besteden volgend jaar is Aardrijkskunde, Spaans en Duits. De rest is bijzaak, en wil ik dan iets doen wat het me best ligt of naar later toe.

Later op de unief heb ik dan mijn twijfels tussen verkeerskunde (om me zo op te werken bij NMBS, De Lijn), Politieke Wetenschappen/Milieuwetenschappen (als politiek activist, maar dat is dan eerder uit protest dan een roeping), Meteorologie, Kosmologie of iets met talen. Het liefst geen stresserend of sociaal beroep (Ober, Leerkracht, Voordrachten geven. Never !) Ik heb talent voor het weer :) . Kan luchtdrukkaarten lezen, versta pluimverwachtingen, kan het weer bepalen uit wolkenpatronen, weet wanneer men winterweer kan verwachten, wat er dan slecht is, hoe onweer ontstaat, wat goed is voor orkanen en dergelijke .... Sta ook niet vies tegen buitenland, Erasmusproject en dergelijke ...

Ik hou ook van reizen en dergelijke. Avontuur, uitdagingen zijn echt aan mij besteed. Heb wel hoogtevrees, podiumvrees en drempelvrees maar soit :P . Zuid-Amerika, Scandinavie zijn dromen van mij. Mocht ik in het buitenland kunnen studeren, dan zou ik er serieus over peinzen :) . Sta ook niet vies van talen leren :P . Zweeds zou ik graag ooit graag kunnen. Ik ben echt gefascineerd door Zweden. Ik hou ook van extreem weer :P . Als het onweert, stormt, streng vriest, hittegolf, ... dan komt er een andere ik naar boven :P Vroeger was ik bang, extreem bang voor onweer. Nu heb ik dat overwonnen en hoe ? Nu kun je niet meer binnenhouden bij onweer. Ik ga er dan op uit om foto's te trekken met mijn fiets, constant buienradar vernieuwen :P . Heb zo het pukkelpop drama ergens zien aankomen. Misschien moet ik maar stormchasen in de VS ;) . Heb toch niets te verliezen.

Maar toch blijf ik met echt veel twijfels zitten. Misschien kunnen jullie wel wat tips geven

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Twijfel

Op basis van een korte schets blijft het moeilijk om studie-advies te geven: jij bent het die echt weet wat jouw capaciteiten zijn - en waar ze stoppen. Ok je leerkrachten hebben daar gedurende de voorbije jaren een beeld over kunnen vormen. Je hebt mooie dromen en projecten, en je kijkt de toekomst tegemoet.

Wat betreft keuze in het middelbaar hou je het best zo breed mogelijk: als je gefascineerd bent door het weer zou ik de wiskunde niet definitief gedag zeggen door moderne talen te kiezen: de studies die je zal moeten doen om verder te gaan met 'het weer' zijn vrij technisch van aard en daarbij kan een goede basis helpen.

Als je je echter wilt concentreren op je taalkundige interesses kan dat ook natuurlijk: dan moet je juist wel gaan voor die taalkundige inslag. Ik zou eens informeren bij je docent wiskunde of hij denkt dat je er gewoon geen knobbel voor hebt (niet mis mee natuurlijk) of dat het mogelijk wat aan je methode/randomstandigheden ligt dat het niet al te erg wil vlotten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer