Warmteverlies jacuzzi

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Warmteverlies jacuzzi

Beste allemaal,

Ik ben samen met mijn studentenhuis aan het filosoferen over het bouwen van een jacuzzi. Nu zijn we al een tijdje aan het rekenen en hebben we een aantal leuke waardes, maar ik heb wat moeite om het volgende te berekenen:

Onze jacuzzi wordt ongeveer 4*4*4 meter, dus 4000 liter water. Het warmteverlies door de wanden en de onderkant heb ik allemaal berekend door middel van conductie. Het grootste verlies zit echter in de warmte overdracht van het water aan de lucht. Nu weet ik dat de warmteoverdracht van water via straling en conductie ongeveer 5-25 W/K*m^2 is. De bak staat met ongeveer 4 vierkante meter in contact met de buitenlucht. We hebben een redelijk beschuwde tuin dus ik verwacht niet teveel wind, maar toch wil ik het verlies aan convectie berekenen. Dus mijn eerste vraag is: is dit een significante hoeveelheid, en zoja: Hoeveel is de convectie bij een windsnelheid van 5 m/s?. Het water is trouwens 40 graden, en de buitenlucht 15. Maar ik zou liever de hele berekening weten, want dan kan ik het verlies aan convectie bij verschillende delta-T's en windsnelheden berekenen. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmteverlies jacuzzi

lmkranendonk schreef:Onze jacuzzi wordt ongeveer 4*4*4 meter, dus 4000 liter water.

...................

De bak staat met ongeveer 4 vierkante meter in contact met de buitenlucht.
Ergens heb je hier rekenfouten gemaakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmteverlies jacuzzi

Het grootste verlies zit echter in de warmte overdracht van het water aan de lucht.
Niet alleen convectie en straling, maar ook verdampingsverlies zal afkoeling aan de lucht veroorzaken door de hoge verdampingswarmte (2400 kJ/kg) van water.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer