Laminaire stroming omzetten naar centrifugale werveling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Laminaire stroming omzetten naar centrifugale werveling

Beste gebruikers,

voor een project ben ik bezig met stromingsleer van lucht , maar na wat uitzoekwerk en speurwerk loop ik op een puntje vast,

kleine uitleg:

er is een buis waar een zo goed als laminaire luchtstroom doorheenloopt, in deze buis moeten een soort vaste schoepen geplaatst worden, om de lucht te laten "centrifugeren" waardoor eventueel zwaardere deeltjes dus naar de buitenkant vliegen. Oftwel: maak van de laminaire luchtstroom een centrifugale luchtstroom.

Ik denk dat dit principe redelijk overeenkomt met een centrifugaalwaaier van een pomp, maar eventueel ook met een axiaalwaaier. hiervan heb ik een aantal boeken opgezocht, met bijbehorende formules. het probleem is alleen: in deze boektheorie zijn het de waaiers die ronddraaien. terwijl ik op zoek ben naar een manier om de lucht te laten draaien.

om op mijn vraag terug te komen:

waar kan ik voor dit vraagstuk aan informatie/formule's en dergelijke komen ?

kan iemand onderbouwen waarom vaste schoepen in de vorm van een centrifugaalwaaier beter zouden zijn dan vaste schoepen in de vorm van een axiaalwaaier, of omgedraaid? en hoe kan ik theoritisch bepalen wat de beste methode hiervoor is?

groet,

jas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Laminaire stroming omzetten naar centrifugale werveling

er is een buis waar een zo goed als laminaire luchtstroom doorheenloopt
Hoe weet je dat die stroming laminair is?

Stroming is laminair als Reynoldsgetal kleiner dan 2000 is. Dat is bij lucht alleen zo als de snelheid erg laag is.

Het lijkt me het best dat je een cycloon maakt om deeltjes van lucht te scheiden, zodat deeltjes en zuivere lucht gescheiden uit het apparaat komen (deeltjes onder, lucht boven).

Afbeelding

Afbeelding

Door de tangentiële inlaat ontstaat er een centrifugale stroming zonder dat er schoepen nodig zijn. Je luchtinlaatsnelheid moet dan wel fors zijn want met laminaire binnenkomende stroming zal er niet veel gebeuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclonic_separation
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Laminaire stroming omzetten naar centrifugale werveling

Fred F. schreef:Hoe weet je dat die stroming laminair is?

Stroming is laminair als Reynoldsgetal kleiner dan 2000 is. Dat is bij lucht alleen zo als de snelheid erg laag is.

Het lijkt me het best dat je een cycloon maakt om deeltjes van lucht te scheiden, zodat deeltjes en zuivere lucht gescheiden uit het apparaat komen (deeltjes onder, lucht boven).

Afbeelding

Afbeelding

Door de tangentiële inlaat ontstaat er een centrifugale stroming zonder dat er schoepen nodig zijn. Je luchtinlaatsnelheid moet dan wel fors zijn want met laminaire binnenkomende stroming zal er niet veel gebeuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclonic_separation
Beste Fred,

bedankt voor je reactie.

Deze methode heb ik ook bekeken, maar is voor mijn project niet interessant omdat hierbij de vorm van het cycloonfilter invloed heeft op de werking.

ik ben op zoek naar een methode die er iets anders uitziet (zie bijlage voor foto):

stroming komt aan, gaat door een soort "vaste schoepen" en begint te wervelen na de schoepen (in een kamer met een grotere diameter). Of de lucht helemaal laminair is weet ik niet (denk het niet eigenlijk), maar de snelheden liggen vrij hoog (tussen de 25 en 50 m/s)

iemand ideeen? laat het weten.

groet jas
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (500.23 KiB) 386 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Laminaire stroming omzetten naar centrifugale werveling

Of de lucht helemaal laminair is weet ik niet (denk het niet eigenlijk), maar de snelheden liggen vrij hoog (tussen de 25 en 50 m/s)
Bij die luchtsnelheden is de stroming turbulent.

Eerst had je het over een buis met een soort vaste schoepen, om de lucht te laten "centrifugeren" waardoor eventueel zwaardere deeltjes dus naar de buitenkant vliegen. Nu kom je met een botte plaat waar de lucht tegenaan knalt om vervolgens in een grotere diameter alle kanten op te vliegen, en dan denk je dat door die wervelingen er een afscheiding van deeltjes op zal treden? Juist niet natuurlijk: hoe meer werveling des te minder kans op afscheiding.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Laminaire stroming omzetten naar centrifugale werveling

Fred F. schreef:Bij die luchtsnelheden is de stroming turbulent.

Eerst had je het over een buis met een soort vaste schoepen, om de lucht te laten "centrifugeren" waardoor eventueel zwaardere deeltjes dus naar de buitenkant vliegen. Nu kom je met een botte plaat waar de lucht tegenaan knalt om vervolgens in een grotere diameter alle kanten op te vliegen, en dan denk je dat door die wervelingen er een afscheiding van deeltjes op zal treden? Juist niet natuurlijk: hoe meer werveling des te minder kans op afscheiding.
Beste Fred, de plaat die ik getekend heb is in werkelijkheid een plaat waar vaste schoepen op bevestigd zitten (zie fototje).

waar ik naar op zoek ben is vooral een plek waar ik theorie kan vinden die aansluit bij deze werking, zodat ik kan bepalen of dit geschikt is voor de doeleinden waarvoor ik het wil gebruiken.

groet jasper
Bijlagen
render_schoepen_gebogen.JPG
render_schoepen_gebogen.JPG (119.24 KiB) 385 keer bekeken

Reageer